top of page

Ett blinkande ljus i kaoset - BerÀttelsen om Svea Tröjan.

Uppdaterat: 8 juli 2021

Tacksamhet, stolthet, ja varför inte! Jag föll för Sverige redan som student i USA, nu vill jag hylla landet, folket och traditionerna pÄ ett speciellt sÀtt!


VÄSTERÅS. 2021-07-07

Snökaos och inspiration

Jag hade lÀnge funderat pÄ att designa en tröja för att hylla Sverige. Jag flyttade hit av eget val, ett privilegium jÀmfört med hur och varför andra personer tog sig hit. Jag ville lÀra mig sprÄket, utforska kulturen och tyckte att Dalarna, dÀr jag bodde först, var vackert och exotisk. Att flytta frÄn Atlanta till Ludvika var en chock, men pÄ ett mycket positivt sÀtt. Jag minns midsommar firandet, Dan Anderssons texter, första lÀngre cykelturen vid sjön VÀsman och, sÄklart, dalmÄl - det lÀt sÄ musikaliskt i mina öron! Tankarna om det förflutna slukades av en nykommen snöstorm som straffade flera delar av landet. Jag kollade vad andra sade om den pÄ sociala medier och en hÀndelse stack ut. Jag lÀste ett meddelande frÄn SydvÀstra Sverige: "maken Àr ute i snökaoset och plogar...tÀnker pÄ honom". Jag fick en stund av inspiration och bad en tyst bön för honom och andra som var ute pÄ vÀgarna, samtidigt kom en kÀnsla av stolthet över det svenska folket, ett arbetsamt, plikttroget och Àrligt folk - har de sagt "ja" kan vi rÀkna med att det hÀnder grejer! Det blinkar, det syns, vi fÄr snart Äka, följ ljuset ur snökaoset de har plogat vÀgen Ät dig! (Tack alla som gör det! Uppskattas!).

 

"Du liv, vad du ÀndÄ Àr ensamt lÄngt,

nÀr du vÀxer i skuggans ljus!

NÀr knopparna torka och hava det trÄngt

bland kullar av sollöst grus."

(Dan Andersson. Du liv. 1915)

 

Ändlösa grusvĂ€gar och hĂ€rliga landsvĂ€gar.

Jag förstĂ„r att folk vill till varmare lĂ€nder och cykla. Mallis, Italien, lockar med sol, bad och fin cykling. Men jag vill pĂ„peka att Ă„tminstone i min Ă„sikt att Sverige finns bland de bĂ€sta lĂ€nder att cykla i. Ändlösa grusvĂ€gar för gravel entusiasten, allemansrĂ€tt för bikepacking fantaster, flera nĂ€stintill bilfria vĂ€gar för den sugne, för att inte tala om fina MTB spĂ„r och anlĂ€ggningar, samt alla dessa vackra och fina cykelleder. HĂ€r finns det nĂ„got (utöver det vanliga) för alla! Ut och upplev dem, sade jag till mig sjĂ€lv och Ă„ngrade mig inte! Svea tröjan kommer att förgylla cykling pĂ„ alla underlag, med sin tidlös stil passar den Ă€ven som team-tröja.

HÀr möts vi

XL Biking bestÄr av mÀnniskor som kÀmpar för allas rÀtt att cykla pÄ lika villkor som alla andra. Vi envisas att kalla oss cyklister, ty det Àr precis det vi Àr. Vi accepterar inte att synas som "udda", annorlunda Àr vi alla, vi stÄr emot all stigmatisering och vill forma en bÀttre cykelkultur. Sverige stÄr för liknande vÀrderingar: jÀmstÀlldhet, tolerans, mÄngfald, rÀttvisa, och pÄ sistone nÄgot som vi försöker att tillÀmpa dagligen: genderless design! HÀr möts vi! MÄ vi inspirera varandra och alla andra!

 

Tack Sverige! Tack kÀra svenska vÀnner! Tack för möjligheten, sprÄket, tillgÄng till naturen. Tack för chansen att bidra och ge tillbaka i form

av min ödmjuka, en aning kaxiga konst! Du och dina, av vilka jag beslöt mig att vara en del,

förblir oförglömliga!

Ebbe Silva En svensk XL Biker.



0 kommentarer

Senaste inlÀgg

Visa alla
bottom of page