top of page

GlÀdjen att kunna cykla MTB igen

Uppdaterat: 14 nov. 2021

Jag kÀnde att ryggskottet var vÀrre denna gÄngen och fruktade det vÀrsta. CykelglÀdjen hotades direkt efter att jag mÀrkte att jag kunde knappt gÄ nÄgra steg. SmÀrtan var hÀr som oinbjuden gÀst, packade upp sina vÀskor och dukade bordet för en fika - som om den Àgde hela kÄken!


VÄSTERÅS 2021-11-13.

Efter nÀstan en mÄnad, flera olika övningar och förbÀttrad sittstÀllning pÄ lilla kontoret, kom förbÀttringen! Dock vÄgade jag varken gymma eller cykla, tÀnk om smÀrtan kommer tillbaka? Min bikepacking resa fick vÀnta, jag blev otÄlig, vÀdret började att stÀlla till och blev plötsligt kallare. Alla kartor, GPS filer, drömmar... Och, dÀr satte jag och vÄgade ingenting. Cyklarna var i förvaring, nedsmutsade hela bunten, min motivationsdipp var total. Att cykla blev en jobbig sak, en onödig trigger till Ängest.


Inte ovÀntad bestÀmde jag mig att grÀva mig Ànnu djupare, men pÄ ett positivt sÀtt. Jag slutade att kÀmpa emot smÀrtan, Ängesten och bristande motivation. Med hjÀlp av mina egna verktyg som handledare började jag att rota in i minnena och stÀda lite i hjÀrnkontoret. Jag kom ihÄg hur det var innan jag bestÀmde mig för att trotsa all mobbning, stigmatisering av tjocka, cykelindustrins fördomar och elitism emot större personer, och till slut hoppade pÄ min cykel, vÄgade trampa pÄ och visa mig offentligt. DÄ vÀgde jag 156 Kg och kunde varken springa eller vandra som förr i tiden.

CykelvÀgen mot Erikslund, VÀsterÄs. DÀr var jag, lÄng, tjock, med utlÀndsk pÄbrÄ, man, halv flintis, diabetiker, deprimerade, och dessutom med skÀgg! Allt som samhÀllet förÀcklades av, precis som den lÀkaren som nekade mig vÄrd för att ha blivit "illamÄende" av min kropp. DÀr cyklade jag efter mer Àn 10 Är utan att ha gjort det. Vinden, farten, kedjeljudet (vissa tycker att det Àr ren poesi) och glÀdjen - cykelglÀdjen! Jag ska uppleva den igen! Och idag blev det sÄ!

PÄ med cykelbrallorna, lite varmare klÀder, vÀtska i ryggsÀcken en banan och lite energi gel, jag drar! Men, med just min moutainbike? Var inte det lite "för hÄrt"? Lite dumstridgt tÀnkte jag att om ryggen inte klagar nu kommer jag att veta att allt Àr som det ska! Jag gav mig ut innan jag blev offer för min egen bristande förnuft igen!

Vilken glÀdje! Vilken kÀnsla! Jag har inte förlorat mina hÄrdkÀmpade fÀrdigheter! Att kunna cykla igen Àr det bÀsta som finns! Visst hade jag testat lite, men notan blev dyr och det gjorde ont - inte nu heller! Jag kÀnde i varje andetag hur jag blev sugen pÄ mer och svÀngde skarpt i skogen mot nÄgra backar jag inte hade testat förut. HÀrligt!


Efter ungefÀr en timme stannade jag bredvid en mycket brant grusig backe och tog min fika. Jag ville cykla ner den! Jag gick upp, kollade den bÀsta linjen nerÄt, och dÄ kom en tanke: jag kanske kan göra som jag gjorde nÀr jag cyklade nedför sandbacken i Gropen CX bana och bromsa "efter" den! JorÄ, det vore kanon! Sedan kom det en liten dos sunt förnuft som fick mig att inse att det Àr alltid bÀttre att leva för att Äka en annan dag! Idag rÀckte det med glÀdjen att kunna cykla igen! Tack för att du lÀste!

Ebbe Silva

Grundare, XL Biking. _____________________________

Powered by Medevi Salvan

0 kommentarer

Senaste inlÀgg

Visa alla

Pedal harder

bottom of page