top of page

XL Biking MTB - Dagbok av en nybörjare 9. Lyssna pÄ dig sjÀlv.

Uppdaterat: 26 maj 2021

Vi resonerar ofta med vÄr egen inre röst. Den pÄverkas av andra, av oss sjÀlva mÀrkligt nog, av informationen och hÀndelser runtomkring och av vÄra relationer. Vi uppmanas stÀndigt att vara högpresterande och vÄr sjÀlvkÀnsla fÄr betala notan.


VÄSTERÅS, 2021-05-25

PrestationsÄngest, sjÀlvkÀnsla och sjÀlvförtroende

Dagen har börjat, vi slukar en snabb frukost, lite kaffe och hoppar in i rutinen pÄ nytt. Det kÀnns bra och strukturerad, vardagen liksom, vi har blivit vana med den vare sig vi gillar eller inte. VÄr inre röst verkar tystlÄten, sÀger inte mycket, eller sÄ lyssnar vi inte sÄ noga - vi vet vad vi behöver göra, Àr sÀkra pÄ dit vi ska och nu ÄterstÄr bara att ta nÄgra praktiska, konkreta steg ditÄt. Vi gör det vi mÄste, och med skrÀllet börjar andra röster att vakna. PrestationsÄngesten vill sÀga nÄgot, den armbÄgar sig fram, knockar sjÀlvförtroendet och vill Ät sjÀlvkÀnslan. Dagen har knappt börjat!

Författaren och terapeuten Jesper Juul sÀger följande om sjÀlvförtroende och sjÀlvkÀnsla:

"SjĂ€lvförtroende Ă€r kopplat till vĂ„ra fĂ€rdigheter och vad vi Ă„stadkommer – vad vi kan göra och göra bra. SjĂ€lvkĂ€nsla Ă„ andra sidan hör hemma i ett helt annat rike. Den hĂ€nger ihop med vem jag Ă€r och hur jag förhĂ„ller mig till det. " (mer hĂ€r)

SjÀlvförtroendet finner en naturlig koppling till vÄra prestationer, bÄda trivs nÀr vi fÄr beröm för nÄgot vi har gjort. Det Àr kul och viktigt att fÄ beröm, priser, utmÀrkelser, det vet Zwift, Strava, Facebook, Instagram och andra som Àr experter att hÄlla oss till sig sjÀlva. Beröm förstÀrker SjÀlvförtroendet. Men, man kan blir beroende av beröm, eftersom den gör ytterst lite för vÄr sjÀlvkÀnsla. SjÀlvkÀnslan trivs bÀst nÀr man Àr sedd, hörd och förstÄdd som mÀnniska, och fÄr detaljerad och nyanserad feedback frÄn viktiga relationer. Att sÀga "nu var du duktig" Àr inte tillrÀckligt dÄ sjÀlvkÀnslan Àr en existentiell fenomen som behöver mer Àn beröm för att förstÀrkas. Det förklarar kanske varför mÄnga idrottsprofiler, exempelvis, drabbas av lÄg sjÀlvkÀnsla trots sina enorma prestationer. PrestationsÄngest kryper in direkt!

Moroten och piskan

PÄstÄendet att en del trivs bÀst i "morot och piska" typer av relationer vare sig pÄ jobbet, trÀning, eller i hemmet kan vara ett skadligt maktinstrument som fungerar och effektiviserar, men reducerar en mÀnniska till enbart en maskin vars animaliska instinkter ger önskad output om man manipulerar in rÀtt input i den. Morot och piskan ser inte individer endast prestationer, de har inget intresse i balansen mellan sjÀlvförtroende och sjÀlvkÀnsla. BÄda klassificerar mÀnniskor som "fungerande" eller "icke fungerande" utifrÄn godtyckliga pseudovetenskapliga pÄstÄenden. Funktionsvariation? Glöm! Individuell anpassad detaljerad och nyanserad feedback? Glöm! Se, hör, förstÄr? Nej, det gÀller att hÄlla maskineriet fungerande, och man behöver inga existentiella vÀrderingar för det, det rÀcker med rÀtt kost, rÀtt metod, beröm, nÄgra fester och lite Red Bull. Sedan pajar det hela, ingen vet varför, men det Àr bara att slÀnga den förbrukade och ta in nya rekryter. Piska pÄ den lata jÀveln nu!

Jag hör ett litet ljud

Dagen nĂ„dde sitt slut. Jag var trött och malen efter en hög pappersarbete och diverse ekonomiska balanskonster för att klara allt och fĂ„ saker och ting att rulla pĂ„. Tankarna snurrade... Är det fortfarande vĂ€rt? Ska jag inte byta bransch? Eller helt enkelt ge upp och söka ett mindre krĂ€vande jobb? Jag piskade mig genom uppgifterna och lovade nĂ„got i gengĂ€ld - nĂ„gon gĂ„ng. Sedan kom den lilla rösten: "du Ă€r vĂ€rdefull och sĂ„ Ă€r dina i din familj... Att ha bristande sjĂ€lvförtroende i vissa omrĂ„den diskvalificerar aldrig dig som mĂ€nniska".


Helt plötsligt kÀnde jag lusten att gÄ ut och cykla, klockan var efter 21:00. Denna gÄng handlade varken om prestation eller piska, benen var trötta, huvudet tungt. Jag stannade flera gÄnger, log nÀr jag sÄg ungdomarna leka vid SvartÄn, cyklade mer, sÄg fÄglarna och stannade för att ta in stunden, friheten.


Det kom nÄgra minnen frÄn en tid dÄ man var pÄ topp och gick omkring pÄ The Riegelmann Boardwalk i New York efter lunchen med bossmannen. Ett liv jag tackade nej till för att bo nÀra mina barn i Sverige vart jag reducerades till en oönskad svartskalle. Men, jag minns orden: "Hej, jag vet att du finns kvar dÀr. FörlÄt att jag inte lyssnade pÄ dig nÀr jag borde. Men hÀr Àr jag nu, jag ser dig (mÀnniskan), och nu nÀr allt kollapsar, framgÄngen till trots, förstÄr jag dig mycket bÀttre..." Jag hör ett litet ljud, min egen röst förankrad i en sjÀlvkÀnsla som pÄminner mig att inte vara beroende av andras röster; att förstÄ orsak och verkan men vÄga leva bortom morötter och piskan! VÄga vara den jag Àr och göra det jag gör vart jag Àn befinner mig!

KĂ€ra dagbok

Det Àr kul att prestera, men mina prestationer definierar inte vem jag Àr som person! Det Àr precis tvÀrtom! Jag vill inte glömma att det Àr kul och befriande att cykla, och vill "prestera" nÀr jag kÀnner för det. Beröm Àr bra, men vissa sprutar beröm av sig endast för att manipulera andra till att göra vad de vill. Jag vill ge Àkta beröm nÀr det behövs och riktig feedback nÀr stunden kallar för det. Jag vÀljer att förbÀttra mig i att se, höra och förstÄ mig sjÀlv och andra. Tack för idag! __________________________

0 kommentarer

Senaste inlÀgg

Visa alla

Bergs cykologi

bottom of page