top of page

Cykeln och vÀlmÄendet

Uppdaterat: 9 dec. 2020

Ett enkelt redskap som gör skillnad. Reflexioner vid lÀgerelden i FrösÄker.




NÀr mörkret föll över mitt liv blev cykeln en glimt av ljus som visade vÀgen. Dramatiskt? Kanske. Dock, har man drabbats av depression behöver man just sÄdana smÄ glimtar, tro mig. Att tÀnda "hockeystadions alla lampor" pÄ en gÄng hade inte hjÀlpt mig, jag orkade inte se allt som fanns omkring mig pÄ en och samma gÄng. Jag visste vad jag behövde att göra, dock orkade inte göra det. Jag försökte att tÀnka pÄ nÄgot som gjorde mig glad lÄngt innan allt detta med överarbete, arbetsresor i utlandet, och förelÀsningarna inför tusentals mÀnniskor började. DÄ lyste det! Minnena frÄn BMX banan, ljudet av skrattande tonÄringar och min fina cykel med Panaracer dÀck och röda fÀlgen frÄn Araya.


Caloicross Extra Light. Bild: @caloicrossforever instagram
"Att göra nÄgot man Àr passionerad om kan vara en av nycklarna till vÀlmÄendet som gör att det dÄliga i livet mister sin kraft över en"

MÀngden av skrapsÄr, blÄmÀrken, bullor i pannan och liknande man fick spelade mindre roll. Det var tricksen, att hoppa över hinder, över gamla bildÀcken, att göra wheelies, bunnyhoppa varenda trottoarkanten, och gemenskapen med andra tokskallar som var grejen! Men, Àven nÀr man var ensam var det roligt att tvÀtta hojen, olja kedjan, kolla dÀcken och hÀmta gamla Olympus Trip 35 kameran och knappa de tvÄ sista bilderna kvar i filmen (24 bilder fick man bara). Blod, svett, tÄrar och mycket passion! Att göra nÄgot man Àr passionerat om kan vara en av nycklarna till vÀlmÄendet som gör att det dÄliga i livet mister sin kraft över en. TÀnkvÀrt!



Gravel bike, svaret för överviktiga som vill börja med bÄde landsvÀgs och gruscykling. Men, Àrligt talat, vilken vÀloljade cykel som helst duger gott i början! Foto: Specialized Sequoia Bas. Cyklisten: 144kg 187cm.

Vart leder vÀgen?


De trÄkiga tankarna envisades med att dyka upp pÄ nytt. "Skulle inte ha tagit uppdraget. Skulle inte tro att jag skulle orka". Plötsligt mÀrker jag att bland dessa fanns en bild, ett minne frÄn en grusvÀg jag hade sett nÀr jag cyklade. Det var annorlunda, nÄgot positivt mitt i en tung period. Jag försökte att strunta i det, det var som om kroppen ville mÄ pyton. Dock gick det inte lÀngre, jag kÀnde hur jag mÄdde bÀttre nÀr jag undrade över den vÀgen. TrÄkiga tankar ersattes sÄ smÄningom av sÄdana som: "Vilket dÀcktryck vore bÀttre för att tackla den mystiska grusvÀgen? Ska jag ta mat och sportsdryck med eller bara vatten? Oj, mÄste hÀmta flera Aviciis lÄtar till min cykelplaylist...". Jag kÀnde att kroppen mÄdde bÀttre, jag ville ut! Vart leder vÀgen? Jag visste förvisso inte, men det leder till nÄgot bra!


GrusvÀgen till GÀddeholm har blivit en "gammal kompis" under tuffa dagar nÀr motivationen brister. DÀr hÀmtar jag alltid inspiration för att fortsÀtta.

En gÄng i tiden tyckte jag att det var jobbigt att gÄ ut med dotterns hundar, numera lÀngtar jag efter det!

Det pÄverkar andra


Vi levar inte ensamma i vÀrlden. Hur vi mÄr har inflyttande i sammanhanget, samtidigt som andra har inverkan i vÄra liv. Jag ser det hÀr som en möjlighet. Ta en enkel sak som att gÄ ut med hundarna. De uppskattar att fÀrdas med pÄ cykeln och Àlskar att vistas i naturen. FÄ djur Àr lika tacksamma som hundar, jag mÀrkte hur min relation med dem förbÀttrades efter att vi var tillsammans lite mer. De har lÀrt att kÀnna mig pÄ ett annat sÀtt och jag uppskattade varenda gest av tacksamhet frÄn deras sida, Àven nÀr de vÀckte mig pÄ morgonen för att gÄ ut igen!

TÀnk om det Àr sÄ med andra omkring dig, till exempel: familjen! TÀnk om de kunde lÀra kÀnna dig pÄ ett annat sÀtt med!


Visst kunde jag har cyklat bland stenar, dock var jag inte redo. Men nu pÄverkades inte viljan att gÄ framÄt. Foto: Ingemar Gardell.

Den tunga bördan

Tacka inte nej till alla utmaningar. Skaffa hjÀlp och kunskap. Foto: Ingemar Gardell.

Jag tror inte pÄ nÄgra magiska lösningar till livets problem och utmaningar. Nej, den tunga bördan finns alltid kvar och man behöver bestÀmma sig hur, pÄ vilket sÀtt eller om man ska bÀra den!

Vissa utmaningar Àr definitivt inte vÀrda att satsa för. Det krÀvs mod och integritet att tacka nej till dem.

"NÀr man sÀger nej för att kunna sÀga ja till sig sjÀlv kommer integriteten tillbaka"

Man behöver inte tacka nej till alla utmaningar, dock finns det igenkÀnnbara energislukare som utnyttjar gamla tankemönster vi inte gjort kvitt med och stÀller hindrar pÄ vÀgen utan att det mÀrks! Allt Àr inte förlorad, med rÀtt kunskap, hjÀlp och Àven sÀllskap fixar vi det mesta. Jag har dragit lÀrdom till vardagen genom att cykla med andra som Àr duktigare. Detta ledde till att jag sökte en samtalsterapeut för att förbÀttra andra omrÄden i det dagliga i mitt liv! Cykeln hjÀlper!

Hm...Det kanske gÄr att cykla hÀr? Foto: Rosesankt

HĂ„ll nyfikenheten levande - Cykla!


Att cykla har skapat nya trÄd, tankar och nya sÀtt att göra saker och ting för mig. Jag kÀnner ingen press för att göra det, ibland vill man inte, sÄ Àr det. Men, vilken skillnad att kÀnna makten för att tacka nej Àven till cykeln nÀr man förr i tiden kÀnde sig maktlös inför allt!


Jag vill uppmuntra dig! Vad kan jag göra hÀr pÄ bloggen och sociala media för att du ocksÄ ska testa att cykla? Jag vill lyssna pÄ dina frÄgor och förslag, mejla gÀrna! Din berÀttelse berikar och kan göra att flera kÀnner igen sig sjÀlva i just din historia. Jag Àr ingen expert cyklist, ingen duktig Àventyrare, och absolut inte bÀttre en nÄgon annan! Jag delar med mig av enkla upplevelser som hjÀlper mig att mÄ bÀttre och som kanske kan hjÀlpa dig med. Jag cyklar inte varje dag heller, ibland gÄr det inte! Dock, nÀr jag surfar pÄ XLbikings instagram, Strava, facebook och twitter, ser jag andra som kÀmpar med sina liv, ibland under mycket sÀmre förutsÀttningar som jag, blir jag oerhört inspirerad! Nyfikenheten kommer rusande tillbaka och ibland Àven viljan att gÄ ut och testa nÄgra av de idéer jag sÄg pÄ andras sociala medier och berÀttelse. DÄ ÄterstÄr bara en sak: gÄ ut och cykla! Ha det bra och tack för att du lÀste inlÀgget. Under fliken "Shop" hÀr pÄ bloggen finns det affÀrer jag litar pÄ och cykelklÀder i stooooora storlekar - ett samarbete mellan XLbiking och goodlegs.se






0 kommentarer

Senaste inlÀgg

Visa alla
bottom of page