top of page

XL Biking MTB - Dagbok av en nybörjare 6 - Cykla pÄ isen

Uppdaterat: 4 feb. 2021

Att korsa en frusen sjö pÄ cykel Àr ingen sjÀlvklarhet för en som inte Àr född i Sverige! Tanken lockar Är efter Är, skulle jag vÄga nu? Jag hÀmtar inspiration frÄn andra och andas djupt. Stort eller litet - lev ditt eget Àventyr!


VÄSTERÅS, 2021-02-03

Nu eller aldrig

VÄga - (modalt hjÀlpverb) kunna /göra ngt/ utan att kÀnna rÀdsla, eller att kunna göra nÄgot trots rÀdsla; ha tillrÀckligt med mod för att göra nÄgot. (Wiktionary).


Jag minns fortfarande första gÄngen jag gick pÄ isen. NÄgra kompisar hade bröllopsfest i Dalarna och dagen efter, med en lagom baksmÀlla, skulle vi gÄ en promenad pÄ isen. Ingen fara, men för 22 Är sedan kunde jag knappt stÄ pÄ isen, och att gÄ var ett Àventyr i sig. FÀrskt hitflyttad frÄn Texas dÀr stod jag lika frusen som sjön under mig. Mina första steg var lite av en Kalle Anka Walk, men senare kom modet. Njuta kan man göra efterÄt.

DubbdÀcken frÄn Schwalbe Ice Spiker Pro var ett mÄste!

Lite dÀrefter lÄnade jag Àventyraren Ola Skinnarmos bok "Ensam mot Sydpolen" frÄn bibblan och fascinerades av hans resor och de fantastiska utmaningar som han stod emot, nÄgra av dem livsfarliga! Ett frö kastades och började gro. RÀdslan förvandlades till nyfikenhet och jag blev sams med vintern - för alltid! Lite visste jag att det skulle underlÀtta min integration i det svenska samhÀllet oerhört mycket. HÀr Àr ett tips: bjud gÀrna utrikesfödda pÄ vinteraktiviteter, lÄt de uppleva Sverige som alla andra!

Tack Ola, du anar inte hur mycket du inspirerade mig!

SÄ, efter ett misslyckat försök med en Specialized Sequoia för cykel (utan dubbdÀck och med SPD skor pÄ), lÀrde jag mig ytterligare och tÀnkte: nu eller aldrig! Vilken kÀnsla att höra isens knastrande ljud under mina hjul, att ta mig framÄt utan rÀdsla! Det var "bara" lÀngs MÀlaren, inte lika extrem som herr Skinnarmo, men i hans anda ÀndÄ.

Vilken kĂ€nsla att se Östra MĂ€larstranden hĂ€rifrĂ„n!

Ingen ÄtervÀndo

Är jag verkligen hĂ€r? Det blĂ„ser kallt, -11, men vad gör det? Jag befinner mig i ett annat tillstĂ„nd! Det hĂ€r hĂ„ller pĂ„ att hĂ€nda, jag cyklar pĂ„ isen, jag ska till en liten ö och njuta av utsikten och en kopp kaffe - overkligt för en som Ă€r född i Amazonas, levde sedan vid stranden i Recife, Nordöstra Brasilien, pluggade i USA och nu befinner sig sĂ„ lĂ„ngt dĂ€rifrĂ„n pĂ„ ett stĂ€lle jag lĂ€rde mig att Ă€lska och kalla mitt hem! Ingen Ă„tervĂ€ndo, varken till lĂ€nderna eller tillbaka till MĂ€larstrandens sĂ€kra kanter. Jag ska till ön pĂ„ min cykel!

 
 

Hur tjock ska isen vara?

Jag skriver för mig, men ocksÄ för dig. Jag blottar mina kÀnslor i en blogg för att andra har inspirerat mig nÀr de gjorde likadant (Ping Cykelkatten), vÄgade trotsa tystnaden kring mÀnskliga kÀnslor och bidrog till kulturens överlevnad! Jag skriver till dig som undrar om det gÄr att cykla som överviktig, som har kanske förödmjukats av cykelvÀrlden pÄ nÄgot sÀtt. Om du lyckas att hitta nÄgot för dig i dessa ödmjuka rader blir jag glad ocksÄ! HjÀrnan Àr fullproppad med cykelglÀdje just nu, en glÀdje som jag skulle inte ha hittat utan att ha tagit första steget och cyklat rakt emot det som cykelvÀrlden sade jag var: en usel tjockis som tog för mycket plats pÄ cykelbanorna. Nu cyklar jag pÄ tjock is, enligt allmÀn rÄdgivning ska tjockleken vara minst 15 cm. Tunn is hÄller inte...

Stort eller litet - lev ditt eget Àventyr!

SkÄl för dig! SkÄl för mig! SkÄl för rebellerna som bryter mot cykelbranschens konstgjorda normer som exkluderar större cyklister! SkÄl för vanligt folk, vardagsmÀnniskor som cyklar och drömmer om Àventyren pÄ isen, grusvÀgar, stigar, asfalt, cykelbanor, sand och grÀs! Viva alla cykelformer! Vive la lÄdcykeln! Viva la revolución de bici!

LĂ€nkar

Jag anvÀnder Medevis salva för att den hjÀlper mig att behÄlla vÀrmen och lindrar effekterna av kylan. Viktigt för mig som har diabetes. Mer info hÀr. SÀkerhet pÄ isen Webbsidan DinSÀkerhet.se har viktiga tips pÄ hur man ska göra om olyckan Àr framme och vilken utrustning Àr bra att ha nÀr men ger sig ut pÄ isen.

Ebbe Silva. XL Biking.

 

0 kommentarer

Senaste inlÀgg

Visa alla
bottom of page