top of page

XL Biking MTB - Dagbok av en nybörjare 10, Sala Silvergruva.

Uppdaterat: 16 aug. 2021

Roligt, spÀnnande, delvis krÀvande, men inte skrÀmmande! Knektleden bjuder pÄ kul cykling i unik miljö! Definitivt vÀrt ett besök!


VÄSTERÅS, 2021-06-26.

Variationer som sÀtter tekniken pÄ prov

Min MTB resa mÄste utvecklas, tÀnkte jag. Jag kan inte bara sitta hemma och vara rÀdd för svÄrare terrÀng och större utmaningar. Nu har jag cyklat en del och kÀnner att MTB spÄren i VÀsterÄs Àr roliga men ocksÄ jobbiga, bra balans för XCO Äkare. Vi har ett nytt spÄr i stan, det Àr blÄtt men saknar flow, det kÀndes rÀtt sÄ svÄrcyklat för min del. Jag gillar variation, men vill ocksÄ ha med lÄnga flowiga partier dÀr man kan njuta lite och hÀrma sina YouTube hjÀltar (Ätminstone tro att man gör det, ha!). SÄ jag gjorde en lista med nÄgra MTB platser jag vill besöka och första var Knektleden i Sala. Dags att sÀtta allt man hade lÀrt sig hittills pÄ prov!

Start, flow pÄ en gÄng sedan en hÀrlig backe som belönade med Ànnu mer av den varan! NÄgra rötter, sten och stök senare nÄr man spÀnnande högar med en hel del att se.

Jag skaffade lite information om omrÄdet, lÀste i en tidning att det var nybörjarvÀnligt, laddade ned GPX filen frÄn Trailforks tills jag upptÀckte att det var ett rött spÄr! Jag har försökt att undvika sÄdana spÄr, men allt har en grÀns! Ja, jag Àr rÀdd för rött, tÀnker pÄ min diabetes, att jag vÀger 144kg, ni vet... det kÀnda Äterkommande dilemmat. SÄ, hello Ängest my old friend, I've come to talk with you again... Men, denna gÄng stoppar du inte mig! Jag ska dit! Jag ska cykla dÀr som jag hade planerat! SÄ pÄ med lite metal i playlistan, cykel pÄ taket, och dÄ började den korta bilresan till Sala.

Start, flow pÄ en gÄng sedan en hÀrlig backe som belönade med Ànnu mer av den varan! NÄgra rötter, sten och stök senare nÄr man spÀnnande högar med en hel del att se. Jag har ingen hisspinne pÄ hojen, bara en vanlig sadelstolpe, det vore kul med en sÄdan sÄ man kan utöka flowen och bara köra pÄ. Det mÄste vara super skoj att köra Knektleden med en riktig trail cykel, hardtail eller fulldÀmpad! SÄ, bromsa, slÀppa, sladda, lift bakhjulet, bunnyhoppa, byt tyngdpunkten, bestÀm över cykeln, luta dig bakÄt, klÀttra -usch, nÀstan... GÄ en bit, hitta flowen igen! Svett, mjölksyra och en hel del myggjÀvlar. En perfekt sommardag trots att solen gömde sig lite (kallas annars för typisk svensk sommar).

Ett vackert MTB smörgÄsbord

Ja, jag vet, alla dessa matliknelser, men det Àr sant: Knektleden har nÄgot för alla, ett vackert smörgÄsbord! Det Àr svÄrt att inte stanna stup i kvarten och fota, filma, beskÄda den unika gruvmiljön och bara njuta av fÄgelsÄng och udda vyer. HjÀrnan glömmer snabbt det vardagliga och pÄ vissa stÀllen lÀngs spÄret tror man befinna sig i en sci-fi rulle. Jag kunde inte lÄta bli att kasta cykeln pÄ ryggen och gÄ en bit för att kolla vad som fanns runt omkring, sÄ nyfiken blev jag!

Jag förstÄr varför mÄnga vÀljer att ta flera varv genom omrÄdet. Knektleden Àr ganska kort, 7 kilometer, men Àr man nybörjare som jag och vill kÀnna sig som en tvÀttÀkta moutainbiker rekommenderar jag ett besök! Ta gÀrna med nÄgot att kÀka i ryggsÀcken eller i fickorna pÄ cykeltröjan och pausa nÀr du vill för en fika i skogen, andas djupt och ta in omgivningen.


Tack för att ni lÀser! Ebbe Silva XL Biking. _____________________ Powered by Medevi Sport.

0 kommentarer

Senaste inlÀgg

Visa alla
bottom of page