top of page

XL Biking MTB - Dagbok av en nybörjare 3. Cykelpark!

Uppdaterat: 8 maj 2021

Dags att testa cykelpark! Men, var hittar man en som inte skrÀmmer en nybörjare? Svaret var en trevlig överraskning i en liten stad som vÄgar mycket!


FAGERSTA Oktober 2020

Jag Ă€r sĂ€ker pĂ„ att det Ă€r flera som har kollat pĂ„ hĂ€rliga YouTube MTB videos i vilka cyklisterna nĂ€stan svĂ€var över hindrar, features, broar, drops, stenar och rötter! Jag erkĂ€nner direkt att dregel-faktorn över Whistler bikepark, Åre bikepark, SĂ€len och JĂ€rvsö för att nĂ€mna nĂ„gra, Ă€r upp i 100% nĂ€r jag tittar pĂ„ deras videor. SĂ„ fantastiskt att se alla dessa flowiga, lĂ„nga trails, allt verkar sĂ„ lĂ€tt och underbart tills man fĂ„r testa sjĂ€lv! Uppfatta mig inte fel nu, de Ă€r kanon fina, men ocksĂ„ lite krĂ€vande! Och eftersom jag ville leva för att cykla en dag till valde jag en ödmjuk men extrem rolig cykelpark i Fagersta för att börja med.

SÄ, pÄ med cykelbrallorna och Medevi Salvan, pumpa gaffeln och dÀcken, och ivÀg pÄ vÀgen 66 till en liten stad som vÄgar mycket!

SÄ sÀger kommunens hemsida om parken: "Vid Fagerstas Södra IK cykelpark finns möjlighet att cykla en anlagd MTB-bana - en teknikbana i skogen för bÄde barn och vuxna! Banan Àr en cirka 2 kilometer lÄng terrÀngbana anpassad efter olika kunskapsnivÄer, frÄn amatör till mer avancerad Äkare.

Vid FagerÄsen finns parkering för bil, dock för tillfÀllet inga bekvÀmlighetsmöjligheter sÄ som omklÀdningsrum eller toaletter."

Det mÀrktes att hösten hade slagit kraftigare i Fagersta Àn i VÀsterÄs dÀr jag cyklar mest. Men, löven hindrade inte nyfikenheten, tvÀrtom! De bidrog med en utmaning för sig: nÀmligen att försöka att hÄlla mig till banan utan att flyga ivÀg frÄn alla berms!

Jag hade tÀnkt mig först en rekognosceringsrunda utan mycket dramatik, men parken Àr vÀlbyggd och bjuder pÄ fina (om Àn en aning korta) partier dÀr man kan gasa pÄ lite innan kurvorna och mindre hopp som man kan pumpa sig igenom. Coolt! Fy vad roligt det var! Jag föll för frestelserna redan vid första turen!

Den största utmaningen var nog att vÄga slÀppa bromsarna, men efter andra turen gick det bÀttre. Jag försökte Àven att fÄ lite luft och hoppa, det gick sÄdÀr... Men spÀnnande var det i varje fall! Hm, fel utryck? Nej, jag ramlade inte denna gÄng.

XL Biking vill tacka initiativtagarna i Fagersta och alla som Àr bakom Cykelparken, den Àr precis vad den lovar och det finns nÄgot för alla dÀr! Hoppas andra stÀder (VÀsterÄs, please!) ocksÄ bygger liknande anlÀggningar och bidrar till att flera cyklar och rör pÄ sig. Cykelsporten ska vara som Fagersta cykelparken, inte endast till cykeliten men till alla som önskar sig roliga och utmanande stunder pÄ tvÄ hjul! Bra jobbat!


SÄ dÀr har vi det! En 142 kg tung nybörjare som envisas att bryta fördomarna mot överviktiga och vill inspirera andra att cykla och ha det roligt utan att oroa sig för vad andra tycker om det, lÀttare sagt Àn gjort, men vi kÀmpar vidare! Tack för att ni lÀser bloggen, följer pÄ Instagram och stödjer vÄr kamp för att flera ska cykla! Nedanför finns det videor med olika tekniker man kan ha nytta av i cykelparken. - ES.




0 kommentarer

Senaste inlÀgg

Visa alla
bottom of page