top of page

Jag ger inte upp

Uppdaterat: 9 dec. 2020

Cykla tur och retur Malmö - Stockholm, det blir inte alltid som man tÀnkt sig... Punka, en mosad cykelpump, och en stor dos sjÀlvinsikt. HÀng med pÄ utmaningen!


MALMÖ 2020-12-01

Efter att ha cyklat frÄn Malmö till Kiruna för att sedan bestiga Kebnekaise kan man kanske tÀnka att man gjort Ärets utmaning. SÄ var det inte för mig, resan fick mig snarare att inse hur roligt det Àr att cykla och vilken mÀktig kÀnsla det var att kÀnna sig fri och ta sig framÄt sÄ lÄngt med bara min kropp.


Novembers utmaning

Det ledde till att jag ville göra en cykelresa till. Novembers utmaning fick bli att cykla tur och retur Malmö - Stockholm. Det var ju ”bara” 140 mil denna gĂ„ngen och nu vet jag hur det Ă€r att cykla sĂ„ lĂ„ngt, sĂ„ jag tĂ€nkte att detta skulle vara enklare. Även denna utmaning var för att samla in pengar till den ideella organisationen AjaBajaCancer.


Inte alltid som man tÀnkt sig ...

3 dagar innan jag skulle Äka ivÀg slutade mina vÀxlar att fungera pÄ cykeln och cykelverkstaden var inte sÀker att han skulle kunna fÄ rÀtt pÄ cykeln innan min avfÀrd. Fredag eftermiddag ringde de och sa att de lyckades och det löste sig ÀndÄ ganska smÀrtfritt.


Första dagen pÄ resan var det regn och grÄtt och jag var inte helt motiverad att cykla 22mil men tÀnkte att det oftast slÀpper nÀr jag cyklat nÄgra mil. Efter 9 mil insÄg jag att jag glömt min plÄnbok. För mig Àr den livsviktigt dels för mitt betalningskort men Àven legitimation ifall nÄgot skulle hÀnda pÄ vÀgen. SÀkerheten först, sÄ det fick bli att Äka tÄg hem och dÄ tÀnkte jag att det Àr en dÄlig dag sÄ jag tog tÄget enda upp till VÀxjö, som var slutstation för dagen och tÀnkte imorgon tar jag nya tag.


Andra dagen gick bra, mot Vimmerby och 13 mil. Google tyckte vÀgen jag skulle ta var en

landsvÀg, jag var inte sÄ sugen att cykla dÄ det var 100 vÀg och inte sÄ mycket plats för att cykla. Som alltid nÀr man ute och cyklar, det blir inte alltid som man tÀnkt sig och jag fick försöka hitta smÄvÀgar lÀngs med vÀgen som mest var tÀck med skog. Fram kom jag tillslut och resten av resan gick bra tills jag hade 3 mil kvar fram till Stockholm och insÄg att jag har punktering pÄ cykeln. Det komiska i detta var att jag dagen innan lyckades tappa min cykelpump nÀr jag skulle korsa en stor vÀg och sjÀlvklart kom det en bil och körde pÄ den. Dagen efter fick jag punktering, vad Àr oddsen?! Som sagt, det blir inte alltid som man tÀnkt sig.


3 mil kvar till Stockholm, det var mörkt och jag var mitt ute ingenstans och jag sÄg en

busshÄllplats. Jag var inte sÄ sugen pÄ att gÄ de sista 3 milen sÄ jag hoppades jag kunde fÄ Äka med bussen. Som ni kanske vet sÄ tar generellt inte kollektivtrafik cykeln (trÄkigt nog) men efter lite tjatande sÄ fick jag och cykeln Äka med. Som tur Àr hade jag lÀrt mig frÄn förra cykelresan att en vilodag Àr bra att ha, vilket jag hade denna resan i Stockholm och passade pÄ att fixa punkteringen. Det visade sig att bÄde slang och dÀck var hÄl för jag har cyklat med punktering ett tag. DÄ förstod jag att det inte var jag som var

lÄngsam de sista milen utan jag hade punktering.


Hemresan gick betydligt smidigare dÄ jag kunde alla vÀgar och jag bestÀmde mig att ÀndÄ cykla dessa 100 vÀgar för att efter mycket efterforskning sÄ visade sig att man fÄr cykla dÀr, bara det att det rekommenderas inte (jag rekommenderar inte heller det). DÀremot gjorde det att jag cyklade vÀldigt snabbt sÄ alltid en fördel!


NÀr jag landade i VÀxjö igen och hade 1 dag kvar tills jag var i Malmö började jag kÀnna att min kropp har tagit mycket stryk av resan. SÄ mycket att jag började kÀnna att det var skadligt för min kropp, det var inte hÀlsosamt lÀngre. Det har krÀvts mÄnga Är för att lÀra sin kropp och sina grÀnser men nu nÄdde jag min grÀns. DÀrför bestÀmde jag att istÀllet ta tÄget hem. Det var otroligt trÄkigt att behöva ta beslutet men Ànnu trÄkigare hade varit ifall jag inte hade kunnat fortsÀtta trÀna nÀr jag Àr hemma igen. Nu nÄgra veckor efter sÄ tycker jag det var rÀtt beslut hur jobbigt det Àn var. För i slutÀndan Àr detta en resa som ska vara roligt och givande och det ska inte vara bekostande pÄ hÀlsan.

 

Nu Àr jag helt ÄterstÀlld och lÀngtar ihjÀl till vÄren kommer sÄ jag kan fÄ fortsÀtta planer nÀsta cykelresa. Jag hoppas till nÀsta sommar vÄga mig ut frÄn Sveriges grÀnser!

 

Tack för du lÀst sÄhÀr lÄngt. Vill avsluta att just med tankar jag brukar peppa mig sjÀlv med: Cykling, det Àr nÄgot som alla kan och hur jobbigt det Àr att cykla ibland sÄ kommer man fram, Ànnu snabbare Àn om man skulle gÄ.


Jag ger inte upp! Vi ger inte upp!


Stor kram!


- Arijola Delija

0 kommentarer

Senaste inlÀgg

Visa alla

Pedal harder

Upp och hoppa!

bottom of page