top of page

Upp och hoppa!

Uppdaterat: 8 maj 2021

Att vara en XL Biking innebÀr ocksÄ mÄlmedvetenhet, anstrÀngning och utmaningar - vi har plats för alla och var och en fÄr röra pÄ sig hur de tycker Àr bÀst!


SÄTILA 2020-11-01

Bild: My Josefsson / Instagram: @mylinneas

4 veckor med coachen

Nu var det ett tag sedan jag gjorde ett blogginlÀgg. Det Àr alltid, eller oftast mycket omkring mig och dessa 4 veckor har jag praktiserat. Jag lÀser ju just nu till specialpedagog och praktiserar pÄ ett behandlingshem. Mycket intressant och nÄgot jag kan tÀnka mig att arbeta med i framtiden.

MEN!! Jag har ocksÄ kört med min nya coach, David Haroun i 4 veckor, inne pÄ den 5:e veckan och wow!! Vilken kille. Har lÀrt mig sÄ mycket!! Jag har gÄtt ner 4,5 kilo, tappat 14 cm i midjan bland annat. Men framförallt hÄller jag pÄ att lÀra mig att lyssna pÄ mig sjÀlv, min kropp och mitt huvud.


Bild: My Josefsson / Instagram: @mylinneas

Ett bra verktyg som inte skrÀmmer

Jag har lÀrt mig att se vÄgen som ett bra verktyg och inte triggas av den, jag vÀger mig varje morgon, innan frukost. Efter 7 dagar plussar jag ihop alla vikter och delar med 7, pÄ sÄ sÀtt fÄr jag en rimlig snittvikt. Superbra. Dock, i början tyckte jag det var skitjobbigt!! För nÄgon dag hade jag gÄtt upp Ä nÄgon dag gÄtt ner. Men sÄdant Àr ju livet, man har inte en statisk vikt.

 
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning to dance in the rain
 
Bild: My Josefsson / Instagram: @mylinneas

Bike, swim, run, repeat

TrĂ€ningen dĂ„? Jo den flyter pĂ„. Jag ska vara Ă€rlig och sĂ€ga att jag trĂ€nar inte mycket ute nu
 jag Ă€r lite av en solkskenscyklist/löpare. Men, jag anvĂ€nder mig flitigt av Zwift och snittar ungefĂ€r 10-12 mil cykel och 2 mil löpning varje vecka, och dĂ€remellan simmar jag 2 gĂ„nger och styrketrĂ€nar 2 gĂ„nger i veckan. Man kan sĂ€ga att sĂ„ vĂ€ldigt mycket socialt liv finns inte, men jag trivs. Jag Ă€lskar kĂ€nslan det ger i kroppen efter ett hĂ€ftigt trĂ€ningspass. Tycker det Ă€r sĂ„ jĂ€kla roligt att gymma nu med. Jag kan nu Ă€ntligen köra knĂ€böj !! Mina knĂ€n Ă€r ocksĂ„ en del av att det kĂ€nns sĂ„ himla bra just nu. Ingen smĂ€rta!! Wohoo!! TĂ€nk vad jag har kĂ€mpat med detta, nĂ€stan i ett helt Ă„r har jag gĂ„tt med ont. Och marklyft gĂ„r ocksĂ„ bra efter ett lĂ„ngt uppehĂ„ll. Drog 102, 5 kilo förra veckan och Ă€r nöjd med det. Det Ă€r inte mitt max, men sakta men sĂ€kert kommer jag dit igen!!


Bild: My Josefsson / Instagram: @mylinneas

Folk har sagt till mig, sluta trÀna nu, du förstör dig, du kanske aldrig kommer kunna gÄ, kroppen behöver vila, osv, osv. TÀnk om jag hade lyssnat?! Vad hade hÀnt? Ja inte hade jag tappat 5 kilo i varje fall. TvÀrtom, jag hade gÄtt upp 5 kilo och fÄtt Ànnu ondare. Jag Àr glad att jag litade pÄ mig sjÀlv!!


Hindren blir möjligheter

Jag har börjat fundera pĂ„ vad nĂ€sta mĂ„l ska bli, efter 70.3 i Jönköping
 Blir det kanske en svensk klassiker? Jag vet inte, det Ă€r ju det hĂ€r med skidor
 har inte stĂ„tt pĂ„ skidor pĂ„ typ 35 Ă„r, eller blir det Ironman full distans? Jag Ă€r nog mest sugen pĂ„ en full Ironman, men det kommer krĂ€va sitt arbete!! Och att jag fĂ„r vara stark och frisk.


Att röra pÄ sig: ett medvetet val

Jag tĂ€nker mycket pĂ„ det hĂ€r att vĂ€lja vilket liv man vill leva
Det stĂ„r ju var och en fritt att vĂ€lja, men det jag kan reagera pĂ„ Ă€r att en del verkar sĂ„ negativa till att vĂ€lja hĂ€lsa. Att jag pĂ„ nĂ„got sĂ€tt Ă€r en underlig person som rĂ€knar mina kalorier, trĂ€nar mĂ„nga timmar i veckan, att jag kanske inte tittar pĂ„ tv pĂ„ 2-3 veckor. Men det Ă€r nĂ€stan ingen som tycker det Ă€r konstigt att varje kvĂ€ll slötitta pĂ„ tv, dricka vin eller annan alkohol flera gĂ„nger i veckan, att alltid hitta pĂ„ ursĂ€kter till att inte röra pĂ„ sig, att vĂ€lja McDonalds eller pizzerian istĂ€llet för att laga egen mat.

 

Varför Àr det konstigt att vÀlja hÀlsa? Jag vill kunna hÄlla pÄ med trÀning hela livet, och faktum Àr att vi rör oss för lite i detta land. Vad tycker ni?

 

Folk sÀger att jag kan inte gÄ ner i vikt, fastÀn jag rör mig och Àter jÀttelite, det har nog med klimakteriet att göra, men sÄ Àr det inte. Just nu finns bara en vÀg att gÄ, och det Àr att rÀkna kalorier, för mÄnga gÄnger sÄ underskattar vi vad vi Àter och överskattar vÄr trÀning. SÄ Àr det, bistra sanningen.


Naturligtvis sÄ finns det de som har lÄg ÀmnesomsÀttning, sÀrskilda betingelser och medicinering som försvarar resan, helt förstÄeligt, men en stor del anvÀnder sig av ursÀkter, för det Àr jobbigt att gÄ ner i vikt. Dock gör vi oss sjÀlva en tjÀnst om vi fortsÀtter att kÀmpa. Glöm inte det!!

SĂ„ upp och hoppa, vĂ€lj att vara aktiv varje dag!!Du kommer tacka dig sjĂ€lv lĂ€ngre fram!! Och vill du vara extra kaxig, anmĂ€l dig till ett motionslopp, ha ett mĂ„l!! Och KÖÖÖR!!! 😊

- Sanna Josefsson

För XL Biking.

 

0 kommentarer

Senaste inlÀgg

Visa alla

Juli 2021

Pedal harder

bottom of page