top of page

Juli 2021

Uppdaterat: 8 maj 2021

Ja, dÄ Àr det tÀnkt att jag ska fixa en halv distans av Ironman, 1900 meter simning, 90 km cykel och 21 km löpning med andra ord. Jag tÀnkte i denna blogg berÀtta om hur det gÄr med trÀningen, vikten, motivationen. De jobbiga mentala bitarna, de enkla roliga bitarna. Jag hoppas ni vill följa med!!


Kommer jag att klara det?


Det vet jag inte! Jag planerar för det, jag trĂ€nar för det, men man kan aldrig veta!! Å andra sidan, försöker jag inte sĂ„ kommer jag heller aldrig fĂ„ veta 😊 Och visst ligger det lite spĂ€nning i det, att utmana sig, att kliva ur sin komfortzon (pĂ„ hög nivĂ„ om ni frĂ„gar mig)


Varför ska jag göra detta dĂ„? Är det nĂ„gon som tvingar mig? Nej, det Ă€r det inte. Men 2019 cyklade jag VĂ€tternrundan och det var en otroligt stor grej för mig. Jag trĂ€nade hĂ„rt Ă„ lĂ€nge för att klara detta. 300 km pĂ„ en hĂ„rd, obekvĂ€m sadel! Och det var jobbigt, och tog lĂ„ng tid! EfterĂ„t hamnade jag i ett mörkt hĂ„l, vilket Ă€r ganska vanligt har jag lĂ€rt mig nu efterĂ„t. Sade till mig sjĂ€lv: jaha, det var det
nu dĂ„?


Jag visste inte riktigt vad jag skulle göra, vad jag ville göra
 ville absolut inte cykla, tvingade mig sjĂ€lv en lite stund varje dag att sitta pĂ„ cykeln för att hitta den roliga kĂ€nslan igen, men jag visste fortfarande inte vad jag skulle göra med cyklingen.


Jag har trÀnat i flera Är, men aldrig med nÄgot annat mÄl i sikte Àn att ha kul och mÄ bra. Jag har instruerat i bÄde styrketrÀning och spinning och Àven Zumba, jag Àlskar att inspirera andra och motivera fler mÀnniskor till att hitta sin rörelseglÀdje.

Men i och med VÀtternrundan hade jag ett mÄl med min trÀning och insÄg att det var riktigt roligt.


Av en slump Ă„kte jag till Jönköping för att heja pĂ„ min brorsa som skulle göra en ironman 70.3. Wow, vilken grej!! SĂ„ mycket folk, glĂ€dje, pirr i kroppen. Å nĂ€r brorsan kom i mĂ„l och vi var framme och pratade med honom sĂ€ger han nĂ„got i stil med, nĂ€sta Ă„r e det din tur!! Hahaha, ja eller hur!! Jag kan ju varken crawla eller springa
 Men han sĂ„dde ett

frö, som blev till en krukvĂ€xt
 som blev en blomma
eller ja, Ă€n sĂ„ lĂ€nge e det vĂ€l bara en knopp 😊


Hur hade jag dÄ tÀnkt att fÄ detta att gÄ i mÄl?


Jag tÀnkte att jag fÄr nog skaffa en coach.. Det Àr en ganska bra idé att faktiskt lÀgga pengar pÄ det, i varje fall om man som jag inte har nÄgon som helst löparerfarenhet eller simning med mig i bagaget. Jag tycker det Àr lÀskigt att simma, att hÄlla andan, tror det beror pÄ att jag Àr en f.d. rökare. Och löpning, herregud, jag som Àr en "tjockis" kan vÀl inte springa? Eller?


Fick alltid höra som yngre att jag sprang fult sÄ jag har liksom aldrig gjort det. Man vill ju inte att folk ska skratta Ät en.


Men nu var jag ju tvungen att ta upp det igen. SÄ jag googlade lite och hittade David frÄn Holland, en triatlet som coachade andra.


SĂ„ nu Ă€r jag hĂ€r
 10 mĂ„nader kvar, vill tappa 20 kilo fram till dess och gĂ„r i dag pĂ„ ett hĂ€lsosamt kostupplĂ€gg. Första veckan gjord och -1 kilo.


"Jag tÀnkte i denna blogg berÀtta om hur det gÄr med trÀningen, vikten, motivationen. De jobbiga mentala bitarna, de enkla roliga bitarna. Jag hoppas ni vill följa med!"

NU KÖR VI!! MOT JÖNKÖPING!!!

0 kommentarer

Senaste inlÀgg

Visa alla

Motivation!!

Upp och hoppa!

bottom of page