top of page

Motivation!!

Uppdaterat: 8 maj 2021

Hur gör du nÀr motivationen tryter? En bra frÄga i dessa tider nÀr de flesta tÀvlingar och motionslopp Àr instÀllda. SjÀlv kÀnner jag att min egen motivation dalar lite just nu.


VÀdret Àr ostabilt och som en sann solskenscyklist tappar jag sugen nÀr molnen hopar sig och vinden Àr sÄ stark att du riskerar att antingen köra in i en vÀgg eller bli avkastad frÄn sidan, för Àr det nÄgot vi cyklister vet sÄ Àr det att medvind, det har inte vi :)

Jag trÀnar ju inför en halv Ironman. Planen var juli 2020.... men det vet vi ju hur det slutade, sÄ nya planen Àr 2021. Jag har en coach som lÀgger upp mina trÀningspass Ät mig, som tur Àr för annars vette 17 hur detta hade slutat! Har man en coach sÄ förvÀntas man ju trÀna regelbundet, och för att klara det sÄ zwiftar jag. För dig som inte vet vad Zwift Àr, sÄ Àr det lite som ett tv-spel :) du har en cykel, en trainer, en dator/tv/ipad. Du kopplar upp trainern via bluetoth till den enhet du har. VÀl inne skapar du en profil, vikt, lÀngd, kön, Älder. Sedan fÄr du en cykel och 3 olika vÀrldar dÀr du kan vÀlja att cykla olika lÀngd och höjdmeter.


Det finns möjlighet att köra race, vilket mÄnga proffs faktiskt gör, gruppcykel eller bara cykla sjÀlv. Ja det finns mycket att göra dÀr :) Jag har lagt mÄnga trÀningstimmar pÄ zwift, har Àven ett löpband, med en fotpod som fungerar pÄ liknande sÀtt som dÄ gör att jag Àven kan göra mina löprundor inomhus om vÀdret Àr dÄligt, eller under vintern.


Visst hjÀlper Zwift till att hÄlla trÀningen vid liv, men motivationen? Hur hÄller man den vid liv? Den Àr ju ingenting som bara finns dÀr, den fÄr man mata hela tiden... Det Àr inte alltid lÀtt Men jag tÀnkte ge mina personliga tips pÄ vad jag brukar göra:

"Se trÀningen som din egen tid, din bubbla dÀr du kan slÀppa ut negativ energi, fÄ in positiv energi."

1. Är du inne i en svacka, trĂ€na det som du tycker Ă€r kul, sĂ€tt inte hög press pĂ„ dig sjĂ€lv, tillĂ„t dig att bara röra pĂ„ dig för att du vet att du egentligen tycker om det.


2. Inspireras av andra.... Ibland kan det funka, ibland kan det ha motsatt effekt, dÄ kanske du behöver slÀppa sociala medier ett tag, scrolla förbi de som kan ge dig dÄlig energi.


3. AnmÀl dig till ett lopp! eller nÄgon utmaning som du kanske drömt om. Det ger dig ett mÄl att ha i sikte.


4. Ät bra mat, nĂ€ringsrik, drick mycket vatten och tĂ€nk pĂ„ sömnen!!

Viktigare Àn man tror : )


Jag hoppas att du kanske hittar nÄgot som passar dig :)


Sanna.

 

Mer om mig finns att lÀsa hÀr: JÀrnvilja - En modig kvinna stÀller upp.




2 kommentarer

Senaste inlÀgg

Visa alla

Juli 2021

Upp och hoppa!

bottom of page