top of page

JÄRNVILJA - En modig kvinna ställer upp.

Uppdaterat: 8 maj 2021

Wonder Woman må vara en stark amazon krigare, men nu snackar vi om en cyklist i Athena kategorin - en Ironwoman som ställer up inför cykelvärlden och vågar berätta om sin personlig resa. Häng med i denna spännande intervju med en XL Biker som inspirerar!


SÄTILA 2020-04-07

Fighters ready? Let's get it on! Sanna Josefsson backar inte för utmaningar!

Mångsidig Idrottare


| Hej Sanna! Här på XL Biking tycker vi att det är både kul och inspirerande att följa ditt Instagram konto - man får en sådan kick och träningslust från det! Apropå det: Zwift, Landsvägscykel, MTB, löpning, Crosstraining, Spinning, Simning, Triathlon - har vi missat något? Du gör ju det mesta! Har du någon favorit träningsform?

Haha, ni har nog fått med det mesta, det roligaste är nog zwift ändå, wow vilken möjlighet till rolig och tuff träning, inomhus på vintern eller bara dagar när vädret är skit.

Jag köpte min trainer, en Wahoo Kickr hösten 2018, skaffade ett Zwiftkonto och idag har jag cyklat 600 mil inomhus, framför tv:n.

Idag har jag en träningsstation i mitt vardagsrum, cykel med min trainer och en climber, den ersätter framhjulet och stegrar sig vid uppförsbacke för att ge en mer verklighetstrogen cykling, otrolig kul leksak. Sedan har jag ett löpband, och på skon en liten sändare, sk pod, som man kopplar upp till zwift och kan då springa lopp på tv:n.


Det roliga med zwift är att det når ut till så många människor runt om i världen, och man cyklar med män och kvinnor i alla åldrar, vikt, och form. Fantastiskt!!!

| Vi är också (naturligtvis) nyfikna om din cykling. Vad betyder det för dig att cykla som du gör? Kan du säga något om din relation med cykeln? Vad tänker du på när du cyklar? Varför cyklar du?

Åh, cyklingen…. Den har kommit att betyda oerhört mycket för mig, för det första var det en stor investering för en familj som inte tjänar massa pengar. Så bara den känslan, att jag faktiskt har köpt en cykel var speciellt.


Jag älskar min Lapierre och den har en speciell plats i mitt hjärta, känner mig alltid lite ödmjuk när jag får plocka ut henne på våren, tacksam.

 

"Jag cyklar för att jag älskar att träna, cyklingen är ju inte bara en njutningsrunda, utan det handlar om att utmana mig, att klara mina rundor snabbare, att cykla upp för alla backar."

 

Samtidigt är det lite läskigt, det går fort, man håller till på stora vägar där trafiken oftast är hektiskt och där man inte är omtyckt som cyklist, tyvärr. Jag och min man cyklar aldrig brevid varandra, utan alltid på led. Men vi har väl varit med om några händelser som kunnat sluta illa, folk sitter med mobiltelefoner i bilen och ser inte oss! Men det är en frihetskänsla, när man är ledig, solen skiner och jag tar min cykel och cyklar min favoritrunda som är ca 7 mil på fantastiska vägar, det är något särskilt alltså. Vad jag tänker på när jag cyklar? Att inte få punktering…hahaha, är riktigt dålig på det!! Jag cyklar för att jag älskar att träna, cyklingen är ju inte bara en njutningsrunda, utan det handlar om att utmana mig, att klara mina rundor snabbare, att cykla upp för alla backar.


Järnet formas när det glöder


|Från dina bilder på Instagram att döma, ser vi en stark kvinna med järnvilja! Du ger dig inte och verkar vinna över omständigheterna. Har det hänt någon särskild situation du upplevde som jobbigt och som din vilja och träning hjälpte dig igenom?


Den tuffaste tid jag varit med om, alla gånger är när min äldsta dotter gick igenom sitt självskadebeteende. Det är något jag inte önskar någon…. Fruktansvärda år och det tog tid att bli en ”vanlig” familj igen, men där var träningen min stora källa till att hitta ork, energi och att få dålig energi ur mig. Hon mår bra idag som tur är och vi står varandra jättenära, men det var svårt som mamma att inte kunna göra något, utan bara stå brevid och finnas där.

Jag hittade träningen runt 2007-2008. Innan dess rörde jag mig i princip aldrig. Jag är inte uppvuxen i en miljö där man rörde på sig. Jag blev gravid tidigt, 19 år och sedan blev det 4 barn till.

Min minsta är född -04. Då var jag egentligen i ett ganska dåligt skick, vägde säkert över 130 kilo, vägde mig inte särskilt ofta. När hon var 4 veckor fick hon RS-virus och blev otroligt sjuk.


Detta fick mig att inse att jag måste göra något åt mig själv för att orka ta hand om henne


så jag började viktväktarna och köpte mig ett träningskort på Friskis och Svettis. Det var väl där det började… Jag gick ner 45 kilo på ett år, tränade flera pass i veckan och älskade det. Sedan inträffade saker som påverkade mig svårt. Min mamma dog i cancer 57 år gammal och min dotter utvecklade ett självskadebeteende. Mitt eget liv fick sättas på paus.

Jag gick upp ganska mycket i vikt under dessa år, men träningen har alltid varit konstant, jag har gått från medelgympa på Friskis till spinninginstruktör och crossfit utövare.


För 3 år sedan kom cykeln in i mitt liv, min syster skulle cykla Cykelvasan och jag blev jättesugen på detta så då köpte jag och min man varsin mtb, innan det impulsanmälde jag mig till Tjejvättern och cyklade den, ensam, utan kompis, eller överhuvudtaget någon erfarenhet av att cykla 10 mil, men det gick bra!

Då bestämde jag att cykla igen, fast nu med en landsvägscykel. Jag fick med mig min man med på detta och 2018 cyklade vi Halvvättern tillsammans, jättekul och förra året gjorde vi både halv och hela. Hela Vättern tog 16 timmar! Det är lång tid att sitta på en cykel...


2018 var också året jag slutade röka! Jag har rökt i hela mitt liv, men när jag började cykla så kändes det så fel, kändes som att jag var den enda i cykelkläder som rökte,


så den 12 juni, efter halvvättern var min första rökfria dag! Att vara rökare har ju såklart gjort att det det var tufft med konditionen, plus att man är överviktig, men jag tror att allting går och det gjorde det ju även om vätternrundan tog tid och var tuff, men dagen efter anmälde vi oss igen!


En riktig cyklist

| Du identifierar dig som XL Biking eller XL Biker, varför? Känner du att det är ok att vara en lång och powerful kvinna bland andra i mindre storlek inom cykelsporten? Har du upplevt fördomar? Vad tycker du om andras attityd gentemot kvinnor i Cykelsverige?


Att vara kvinna i cykelsporten är nog inget jag har reflekterat över så mycket i sig, men att vara överviktig och kvinna/man är nog ngt jag reagerat på mer faktiskt. Att hitta kläder, snygga kläder i rätt storlek är svårt. Jag var inne i en butik, hittade en så snygg cykeljacka och storleken XL var då samma som 42 dam. Vad ?? Sätt inte XL då, skriv 42. För det är 2 helt olika saker faktiskt. Även om jag har XL på vanliga kläder så stämmer det sällan på cykelkläder tyvärr. Man är definitivt stöpt i fel form för att vara cyklist. Man ska helst inte ha några former och inga bröst känns det som.


|Finns det något du skulle vilja ändra i Cykelsverige? Vad tycker du om överviktiga som cyklar?

"När jag säger att jag springer och cyklar så kan folk titta uppifrån och ner på en. Man känner sig alltid som elefanten i glashuset."

Det är väl tyvärr aldrig "rätt" att vara stor… inom vilken sport/aktivitet man väljer. När jag säger att jag springer och cyklar så kan folk titta uppifrån och ner på mig. Man känner sig alltid som elefanten i glashuset. Jag är ju lång med så jag sticker ju ut lite grann. Däremot har jag nog ändrat mig och min ståndpunkt. Jag sträcker på mig lite extra, jag skryter lite om att jag håller på med triathlon, för det finns inget rätt och fel, det finns inget som säger att jag inte kan göra det. Jag har hittat folk på instagram som trots sin övervikt både klarat av halva och hela Ironman… Vilka bedrifter!!! Och det har fått mig att inse att det sitter inte i vikten, det sitter i pannbenet, tron på sig själv.

|Hur hittade du XL Biking och var har det betytt för dig? Tycker du att XL Biking är viktig för andra?


Jag hittade XL Biking på Instagram via gemensamma följare. Så otroligt inspirerande att få vara ambassadör för detta signum. Jag har aldrig varit ambassadör förut så det känns stort. XL biking är viktigt för hela cykelvärlden, att öka förståelse, dela gemenskapen och kärleken för cykel även om man inte ryms inom normen. Fantastiskt!!!


No shame!


|Vad skulle du, Ironwoman, säga till andra XL tjejer och andra som kanske sitter hemma och skäms för att träna eller cykla ? Några kloka ord?


Jag tror att alla någonstans är självkritiska, både smala, vältränade och överviktiga. Man tittar på sig själv med kritiska ögon, men om man vänder på det och inser vilken fantastisk maskin kroppen är, om man ger den rätt verktyg. Ta klivet! Hitta inspiration hos människor som är där du är, inte som är bättre. Ring mig så hänger jag på!


Börja någonstans, hitta det du tycker om att göra, våga prova olika saker. Jag tror att vi idag måste se förbi fitnessvärlden lite grann… Det handlar om rörelseglädje!


Kort och gott

|Varför "Ironwoman"?


Ja, varför inte? Det är power i det ordet, jag vill genom mitt Instanamn når ut till fler, det är svårt, är inte så bra på att marknadsföra mig, men jag gillar det!


|Drömcykel / Cyklar?


Drömcykeln är en LIV avow, så vacker!


|Episk Cykelrunda? Speciell plats?


Jag älskar att cykla runt Motala, Vadstena, Omberg. Så fantastiskt! Men på hemmaplan blir min favoritrunda, runt Bollebygd.

| Vad behövs i Cykelsverige här och nu?


I nuläget behöver vi ju få kontroll på corona, för vi behöver Vätternrundan, som tyvärr blev inställd. Vi behöver ökad tolerans för oss cyklister på vägarna. Och gofika, det behövs alltid på cykelturer!


| Vi vill passa på att tacka dig för att du jobbar på vården under dessa tuffa tider! Du är en riktig vardagshjälte och

det är super kul att du är med i XL Biking team! Vad rekommenderar du för oss andra under Corona tiden?


Tack! Ja i vården är man utsatt, men jag tycker att man ska lyssna på regerings rekommendationerna, sköta sin handhygien, avstå från kontakter man inte måste absolut ta just nu.


Ironwoman, hjärta av guld


| Vad tycker din familj om att du tränar, cyklar och håller på?


Dom har vant sig, det tillhör deras vardag numera, det är mer konstigt om jag inte tränar. I början när jag började träna, då var det jobbigt, helt plötsligt skulle mamma åka iväg flera gånger i veckan, men nu är dom så vana. Dom hejar på å lyssnar på mig när jag gnäller, tjuter av lycka, rabblar nya personbästa osv.


| Finns det fördelar och nackdelar med att ha en järnvilja? Vi är många som önskar att ha mer av just det för att orka kämpa på med vår egna liv och träning. 


Klart det finns både för och nackdelar. Fördelen är ju att jobbet blir gjort, jag mår bra och blir en starkare människa, nackdelarna kan vara att jag kan få dåligt samvete om jag inte vill eller orkar någon dag. Man offrar också mycket socialt, jag har inte mycket socialt liv och ibland kan jag känna: är det värt det? Men i slutändan är det.

"jag älskar mitt liv och skulle inte ändra på det ett dugg."

Jag dricker ingen alkohol, jag har slutat röka så i det stora hela så är det bara positiva saker som kommer med detta, och jag har valt det själv. Ska jag vara ärlig så kan jag ibland bli irriterad på människor som har så mycket ursäkter…. Men jag förstår att det är ett speciellt liv och det är inte för alla. Man måste vara villig att kanske ge upp saker, jag är ju inte ens på elitnivå, jag är ju en vanlig motionär på 48 år, men man har alltid tid, en lite stund, man måste inte träna 4 timmar. Men jag älskar mitt liv och skulle inte ändra på det ett dugg.


| Tack så mycket för att du ställde up för intervjun och tack för att du stöder XL Biking! Det betyder mycket för oss att ha dig med - du är en inspiration för många! Tack för att ni vill ha med mig i er blogg. Så otroligt roligt!



Namn: Sanna Josefsson

Ålder: 48

Längd: 181cm

Vikt: Strax över 100kg

Bor: Sätila

Yrke: Undersköterska


Sanna ser upp till:

"Cissi som jag blev kompis med på Facebook, sedan Instagram och Zwift, som kämpar på med sitt. Min bror ser jag upp till, han har ett pannben som är makalöst. Vi är nog ganska lika i vissa sammanhang. Vi tränar inte ihop, men han är en bra inspirationskälla. Min man, som har varit med länge, vi firade silverbröllop i vintras. Han har inget intresse själv av träning men har stöttar och försöker att förstå mig när jag får mina idéer. Mina barn. Min yngsta dotter försöker att hänga på så gott det går, hon springer lite och gymmar." Sanna dedikerar sin brutal ärlighet till sig själv: " Jag har på senare tid börjat se mig själv som min egen inspiration… (Får man vara så egoistisk?). Jag har gått från att inte göra något, kunna något till att våga. Jag gör jobbet varje dag, för att det ska göras, inte alltid för att jag vill, jag är lat av naturen men jag vet att jag mår bra efteråt. Reason for life? Jag jobbar i vården, möter varje dag människor som har ont, rörlighetsprobelm, problem med knä, höfter och dyl, mycket för att dom inte rört på sig som unga, det var inte det man gjorde. Jag ser konsekvenserna. Det peppar mig att fortsätta, att ge min kropp bra verktyg för ålderdomen. Jag kommer alltid att träna! Jag vill göra en full Ironman!!



 

- XL Biking.

Vi kämpar för att inspirera och motivera överviktiga och sina vänner att cykla. Vi vill bidra för att forma ett bättre Cykelsverige och erbjuder samarbete med cykelbranschen och konsultationer för privatpersoner som är överviktiga och vill börja att cykla.



0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page