top of page

Partnerskap som förändrar liv

Uppdaterat: 9 dec. 2020

Ditt företag kan påverka många positivt och sälja mer i gengäld. XL Biking pratade med Jacques Dougrão, en överviktig cyklist som blev en nationell sensation. Marknadsföring har precis blivit mer human! Han är den första XL Biking i Senses Factory Team.


BRASILIEN 2020-02-21


Det hela började som ett skämt vänner emellan. Tattoo artisten Jacques Dougrão älskade sin cykel och tillsammans med sina kamrater cyklade jämt på fritiden och hade cykeln som transportmedel. Företaget Sense Bikes lanserade en utmaning till kunderna, "Desafio Sai do Sofá" bokstavligen: "Lämna Soffan". Vännerna skickade in en video på Dougrão när han cyklade, ett sorts motbud till företaget och något som de och Dougrão tyckte var roligt. Skulle ett känt cykelmärke ställa upp och ta emot en kraftig överviktg cyklist, eller skulle Sense falla i samma fallgrop som alla andra och sponsra endast cyklister i mindre storlekar som "ser bra ut och kan maxa försäljningen"?


En 186 kg cyklist vars liv förändrades tack vara hans initiativ och hjälpen av flera företag som skapade nya trender.

Döpt till cyklistens namn

Sense Bikes var snabb med att döpa utmaningen (desafio på portugisiska) till cyklistens namn, då kände följarna från instagram direkt till honom och kunde följa hans resa där och på YouTube. Många blev också nyfikna om cykeln

Sense Impact Pro

skulle hålla! Uppmärksamheten växt fort, och på tal om cykeln...


Utmaningen gick på att hjälpa Dougrão att gå ned 40Kg och nå en vikt som underlättade för honom att fortsätta att cykla och sprida cykelglädje. Sense lovade att om han klarade 50% av målet vid första etappen skulle han få en MTB Sense Impact Pro. Det klarade han galant efter endast några månader! Samtidigt började fler och fler i Brasilien följa hans resa, hela 34,4K på Instagram och tusentals till på YouTube.

ROUND 2

Kilona rasar, flera sponsorer ansluter sig.

Ny cykel nya utmaningar! I del 2 av utmaningen fick Dougrão hjälp av andra partners inklusive Polar vars träningsklocka och app gjorde skillnad i hans sätt att träna. Denna gång lovade Sense att om Dougrão lyckades nå målet skulle han få en ny MTB i kolfiber,


Sense Invictus Comp MTB

Taggad och bestämd, Dougrão trampade för sitt liv, sin hälsa, sina följare och för att det var det roligaste han visste! 10 kg försvann på endast en månade och rätt som det var nådde han målet efteråt. Samtidigt växte en rörelse på sociala medier, flera överviktiga började att cykla, människor började att stödja och


peppa varandra, och affärerna började att se överviktiga människor med andra ögon! Det var frågor om Sense cyklar, om Polar träningsklockor och GPS, om gymmet, läkarna, restauranger och en ökning på försäljningssiffror och deltagande som skakade tidigare fördomar! Vi blev naturligtvis nyfikna, polerade vår portugisiska och växlade några ord med Dougrão.

XLB - Vad fick dig att börja cykla på allvar?

Jag var trött på min egen situation och eftersom jag gillade att cykla såg jag ingen annan utväg för förändring.


XLB - Hur känns det att vara en inspiration för så många?

Det känns lite overkligt, berörande och givande. Jag var ett skämt i folkmun, och nu inspirerar jag!


XLB - Finns det något särskilt som motiverade dig under utmaningen?

Ärligt talat var det fruktansvärt svårt i början, men jag ville visa de som skrattade åt mig att jag kunde lyckas, där hittade jag en del av motivationen.


XLB - Har du några tips för andra överviktiga som vill börja att cykla?

Med vännen Ezequiel, kompanjon i ur och skur.

Jag kan berätta om det som var viktigt i mitt fall. Jag började med låg intensitets träningsrundor sedan ökade successivt när jag fick bättre kondition. Cykelkläderna var och är ett måste, de hjälper verkligen, och byxsalvan (Chamois cream) med - inte kul att cykla med skavsår annars! En MTB med luft- eller oljedämpare är att föredra för oss kraftigare, om man har råd eller partners.



Resultaterna blev så bra att Dougrão lever numera av cykling som del av Sense Factory Team.

Överviktiga cyklister vågar! Vågar ditt företag?

XLB - Vad skulle du vilja säga till våra överviktiga cyklister här i Sverige? Ordet är fritt!

Låt inte andra definiera er! Ni kan mer än vad ni tror - och jag tror på er!

Jag är tacksam för ert stöd, för att ha hittat XL Biking på Instagram och för att ha fått uppmärksammas i Sverige! Tack!

Se till att hitta likasinnade och om möjligt en cykelkompis som min vän Ezequiel som istället för att kritisera och underminera stödjer, hänger med och motiverar!




XLB - Tusen tack Dougrão! Vi kommer att fortsätta att följa dig på Instagram och kanske även cykla en runda tillsammans när vi kommer till Brasilien!

Tack så mycket! Jag gillar att se när ni postar på Instagram! Vi ses där!


 

Vi på XL Biking jobbar för ett bättre cykelsverige där cyklister av alla storlekar är sedda, hörda och förstådda.


Vi erbjuder konsultationstjänster till ditt företag, affär och märke och har speciella seminarier om kundbemötande av överviktiga och deras frågor. Vi vill främja partnerskap som förändrar liv!


Ebbe Silva - XL Bikings grundare och en riktig tjock cyklist.

__________________________________


0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page