top of page

TREK Roscoe 6 Phat Test. Funkar den för tyngre cyklister?

Trek Roscoe 6 Àr en rolig och stabil cykel som förtjÀnar en bÀttre gaffel. Funkar den för överviktiga nybörjare? Jag undersökte, testade och kom pÄ 6 anledningar som gör den sÄ kul.


VÄSTERÅS 2021-11-27

Instegs-mountainbike med bra viktgrÀns och mÄngsidighet.

Trek Roscoe 6 har en viktgrÀns pÄ 136 Kg vilket Àr tilltalande för dig som vÀger en bra bit över 90kg . Roscoe 6 Àr en instegs-MTB med fokus pÄ lÀttare stigscykling, men som ocksÄ lÀmpar sig för vardagsbruk. Cykelns mÄngsidighet Àr överraskande bra, den har Àven pakethÄllarfÀsten!

Var inte rÀdd för ordet "instegs". Hela TREK Roscoe utbud (6-9) har en bekvÀm geometri som hjÀlper dig att lÀra dig precis allt du vill inom mountainbike cykling innan det Àr dags för uppgradering! Du vÀxer med den, och risken finns att nÀsta cykel blir ocksÄ en Roscoe, dÄ alla andra Roscoe modeller (7-9) har bÀttre gafflar som lÀmpar sig bÀttre för överviktiga.

Det med gaffeln alltsÄ... SpiralfjÀder eller luft? Vad ska vi tyngre ha?

Gaffeln pĂ„ TREK Roscoe 6 Ă€r en SR Suntour XCM 32 spiralfjĂ€der modell listad av tillverkaren som "casual MTB", med andra ord skulle den passa bĂ€ttre för lĂ€ttare cyklister. BĂ€sta lĂ€ge för mig som överviktig var "lĂ„st" utan nĂ„gon dĂ€mpning alls. Gafflar med spiralfjĂ€der Ă€r ingenting för tyngre cyklister. De erbjuder ingen bra möjlighet att justera dĂ€mpningen efter cyklistens vikt som en luftgaffel gör. En icke-justerbar gaffel vill gĂ€rna katapultera dig över styret, en bra sĂ„dan ger dig full kontroll över terrĂ€ngen och diverse omstĂ€ndigheter. Är du överviktig och ska köpa en Roscoe 6 - uppgradera gaffeln eller köp en Roscoe 7,8 eller 9. Det Ă€r vĂ€rt pengarna (och din sĂ€kerhet som tyngre cyklist).

6 anledningar som gör TREK Roscoe 6 en rolig och kul cykel

LÄs gaffeln och dÄ kommer cykeln till liv! De breda dÀcken tar det vÀrsta av vibrationerna, och du fÄr direkt input och mer kontroll! Efter jag lÄste gaffeln förstod jag bÀttre TREKs tankar med cykelns geometrin, sittstÀllning och mer. Det Àr en kul cykel med mÄnga positiva sidor förutom priset! Leendet kom tillbaka pÄ en gÄng!

  1. Den klÀttrar nÀstan bÀttre Àn min XC cykel.

  2. Hisspinnen (Dropper sadelpost) hÄller min vikt (144Kg), lyxigt!

  3. Shimano Deore 1x10 vÀxlarna fungerar felfritt. (11-46 Kassett).

  4. Cykeln Àr mycket stabil i alla lÀgen (med lÄst gaffel om du Àr tyngre Àn 100kg).

  5. Bromsarna krÀver medvetenhet men Àr bra.

  6. En mycket bekvÀm och rolig cykel.


SvÄrt att lÀmna tillbaka

Som det Àr varje gÄng jag testar en ny cykel kÀnns det alltid som jag vill testa ytterligare, cykla pÄ olika platser, med mindre eller mer lufttryck i dÀcken, ja cykelpassionen slÄr hÄrt! Men gaffeln alltsÄ... BÀst jag behÄller suget och hoppas av nÄgon av er har bra kontakter med TREK sÄ jag kan testa en Roscoe 7-9. Vilken TREK cykel skulle du vilja se mig testa?

Mer information

Cykel: TREK Roscoe 6 L

Cyklist: Ebbe Silva. LÀngd: 187cm. Vikt: 144 Kg Medlem: CykelfrÀmjandet.

____________________


Powered by Medevi Sport .




0 kommentarer

Senaste inlÀgg

Visa alla
bottom of page