top of page

XL Biking MTB - Dagbok av en nybörjare 2. Stigar.

Uppdaterat: 22 feb. 2023

Upplevelser, insikter, WTF's, att cykla MTB som överviktig Àr bland det roligaste och jobbigaste jag gav mig in pÄ i Är. HÀng med och bidra gÀrna med tips!

VÄSTERÅS 2020-09-18

LÀttare stigar lockar mer och mer, men har jag "rÀtt cykel" för lite svÄrare sÄdana?
XC eller Cross Country Merida Big Nine

XC, Trail, eller Gravel Bike?

SÄ, jag skrev till Merida Sverige och frÄgade om min Big Nine max systemvikt, alltsÄ cyklist + eventuell last, svaret var: 130 Kg. Jag vÀger 142, men med lite justeringar av luftdÀmpningen i gaffeln och luftrycket i dÀcken fick jag en bra början. Sedan kom jag pÄ att Big Nine Àr en XC cykel, mer anpassad för grusvÀgar och kanske lÀttare stigar om alls. För mig var det lite trÄkigt att cykla grusvÀgar med en mountain bike dÄ min

gravel bike gör ett mycket bÀttre jobb pÄ

Gravel Bike Pelago Stavanger Outback

dessa. Jag vet att en XC mountain bike kan vara snabb om inte snabbare Àn gravel bikes, men jag skulle inte ville ge mig ute pÄ lÄngfÀrd pÄ grus med endast en handposition att vÀlja och dessutom med ett flera kilon tyngre ekipage.

NÀ, det kÀnns roligare att ta MTB:n pÄ enklare stig och flowiga trails, men nu har jag börjat mÀrka att en "trail" MTB skulle kanske klara det bÀttre en min instegs XC.

Jag tar gÀrna emot lite rÄd!

Visst klarar min XC en hel del och lever upp till det Merida lovade - ja, absolut! Jag gillar denna hoj och har det kul varenda gÄng jag Àr ute med den. Följande mÀrkte jag:

1) XC hojen har en styrstam som kÀnns lite för lÄng nÀr man Äker nedförs och behöver flytta sin egen tyngdpunkt lite lÀngre bak pÄ hojen.


2) XC sadelhöjd funkar super bra nÀr man klÀttrar eller nÀr man behöver trampa ordentligt och fort. Dock funkar det mindre bra nÀr man Äker nedför lite mer tekniska stigar - en dropper post (sÀnkbar sadelstolpe som man aktiverar frÄn styret) vore en bra upgrade!


3) XC hojens gaffel har bra travel, som det heter, 100-120mm, dock kÀndes det som att mer vore att föredra för stigar och steniga, rotiga partier.

Merida Big Nine kom med en Manitou Markhor gaffel som har Àven rebound kontroll. Tillverkarens rekommendationerna för justering av gaffeln för min vikt Àr utmÀrkta för XC, dock kÀnns för "hoppiga" för stigar - jÀklar vad man kastas hit och dit av gaffeln. DÄ fick jag ha mindre lufttryck i den och mindre rebound för att inte slÀngas frÄn cykeln.


ApropÄ gaffeln, Manitou Markhor har en sk reverse arch konstruktion som gör det nÀstan omöjligt att hitta stÀnkskÀrmar för den. Inget som en getto lösning inte fixar. Jag kollade pÄ nÀtet och klippte mina egna skÀrmar med röd reflex tejp pÄ sidan med tanken pÄ hösten och vinterns mörker. Nja, ville inte att de skulle vara trÄkiga bara.


NĂ„gra funderingar

Merida Big Nine funkar för det mesta, kanon instegs MTB
  1. Blir det för tokigt om man byter styrstammen mot en kortare för att göra nuvarande cykeln mer trail / stig duglig?

  2. Är det vĂ€rt att uppgradera sadelstopen till en dropper post pĂ„ en XC hoj?

  3. Har ni haft problem med SRAMs Eagle vÀxelsystem? KÀnns som de tvÄ större ringarna Àr vÀldigt jobbiga och kÀnsliga att justera rÀtt sÄ att man kan vÀxla dit klanderfritt.

DÀr har ni det! Nu har jag börjat cykla stig, men det blir fortfarande en hel del "bails" dÄ jag lÀr mig en massa nytt om min position pÄ cykeln, sadelhöjd, placering pÄ pedalerna och vad som funkar och inte funkar nÀr man Äker utförs.

_________________

XL.

0 kommentarer

Senaste inlÀgg

Visa alla
bottom of page