top of page

Winter miles, summer smiles - eller?

Uppdaterat: 20 okt. 2019

Myt? Verklighet? Ska man trÀna inne eller ute pÄ vintern? Ska man trÀna alls?



Jag har slÀkt i Brasilien, och varje vinter nÀr jag delar bilder frÄn Sverige pÄ familjens Facebook blir kommentarerna mer kreativa: "Oj, det dÀr ser ut som en National Geographic dokumentÀr eller nÄt, det Àr jÀttekallt va?". Ja det Àr kallt, det snöar, underlaget Àr inte det bÀsta, det tar för lÄng tida att sÀtta pÄ sig klÀderna och hitta prylarna, men det Àr nÄgot med vintercykling som lockar och förundrar.


Skön kÀnsla att vara den enda "XL" cyklist ute i kylan - Ätminstone pÄ vÀgen frÄn VÀsterÄs till Skultuna.

SÄ, pÄ med vinterskorna, handskar, understÀll, varma byxor, fleece, jacka, you name it! Cykla vill jag göra ute! Detta utesluter sÄklart inte inomhustrÀning i form av olika gympapass med fokus pÄ olika muskelgrupper. Som överviktig har jag lÀrt mig att uppskatta alla "soft" pass pÄ Friskis o Svettis, som Àr skonsamma mot alla leder och i mitt fall en axel som hÀmtar sig frÄn fjolÄrets krasch.



Roddmaskinen Ă€r ett utmĂ€rkt komplement till cykling och hela kroppen trĂ€nas under ett pass. Lagom mjuk styrketrĂ€ning i kombination med core och balanstrĂ€ning hjĂ€lper att behĂ„lla stabiliteten pĂ„ cykeln. Har du möjligheten lönar det sig att investera i en liten "pain cave" pĂ„ hemmaplan och köra s.k. active recovery. Den enda som inte lockar mig Ă€r att cykla med trainers och Zwift, inte Ă€n, men jag hĂ„ller mig öppen för idĂ©n. Är du en duktig Zwift evangelist berĂ€tta gĂ€rna mer!



Sinnesro, frisk luft, fina utsikter. Att cykla ute Àr inte helt fel kylan till trots.

Winter miles, summer smiles - visst Àr ordsprÄket legit! VÀlj en enkel runda att cykla pÄ, hÄll lagom fart, njut en aning. Snö och is hjÀlper att skÀrpa fÀrdigheterna pÄ cykeln, du blir helt enkelt en bÀttre cyklist. Det gÀller att planera lite innan, ta med lite kaffe och din favorit mat (som inte fryser) behÄll den nÀra kroppen för sÀkerhets skull, och ge dig ut! Ser du en lÄng (och rund) farbror som gÄr lite konstigt och nÀstan ramlar med stavar i hÀnderna ta det lugnt - det Àr bara jag som envisas att lÀra mig att Äka lÀngdskidor och inkorporera det till min vintertrÀning!


Ride with pride!


0 kommentarer

Senaste inlÀgg

Visa alla

Pedal harder

bottom of page