top of page

XL Biking MTB - Dagbok av en nybörjare 8 - Demonerna kommer!

Uppdaterat: 7 maj 2021

Det rÀcker med nÄgra dagar utan att cykla för att bli pÄmind att man Àr sÀllan vÀlkommen i cykelvÀrlden som tjock cyklist.


VÄSTERÅS, 2021-05-05


De kommer nÀr du slappnar av

Jag Ă€r familjehandledare, och minns en sĂ€rskild förelĂ€sning av psykologen Magne Raundalen om hur man bĂ€ttre ger stöd till flyktingbarn som drabbats av krig och förföljelse. Det har gĂ„tt mer Ă€n 20 Ă„r sedan dess, men han nĂ€mnde nĂ„got som jag minns tydligt och klart: "Återupplevelsen av traumatiska hĂ€ndelser kommer varken man vill eller inte, ofta nĂ€r man har slappnat av". Mitt hjĂ€rta krympte nĂ€r jag tĂ€nkte pĂ„ alla barn och vuxna som upplever flashbacks, mardrömmar, Ă„ngest och fĂ„r dagligen bekĂ€mpa onda tankar nĂ€r man ska vila, sova... FĂ„r man nĂ„gonsin ro? Lite visste jag att senare pĂ„ livet jag skulle ocksĂ„ vara en av dem.

Cykelkulturen i Sverige

Det Àr dags att avromantisera den svenska cykelkulturen. Nej, alla Àr inte snÀlla, glada, positiva, fina, miljömedvetna, medmÀnskliga, toleranta och förstÄeliga cyklister dÀr ute pÄ gatorna. HÀng med pÄ en runda med mig fÄr du uppleva lite annat. Följande har hÀnt mig flera gÄnger Àn jag orkar berÀtta, men smÀrtan till trots hÀr kommer en lista av mina egna upplevelser:

  • Skrik. (FrĂ„n cyklister och gĂ„ende).

"Men, lÀmna cykelvÀgen för fan, du Àr för tjock!".

"Åk hem du ska inte cykla hĂ€r".


  • Skratt. (Cyklister och gĂ„ende).

"NN, du tappar balansen (garvar), kolla klÀderna ahahaha. Jag dör!" "Oj, hahahaha, jaru - varför inte? Ahahahaha.

"Åh, herregud, jag pallar inte, har precis sett den tjockaste mĂ€nniskan nĂ„gonsin!

ahahahahaha".

  • GlĂ„pord. (Det gör ont att skriva dem. Jag slutar hĂ€r).

Att behöva gömma sig och stÀndigt vÀlja vilka specifika dagar och tider man ska cykla för att undvika det dÄliga Àr en ofrivillig coping-mekanism eller livshanteringsstrategi som kommer nÀr demonerna (trauman) spökar. Som handledare Àr jag medveten om det, men tÀnker ofta pÄ andra som i avsaknaden av verktyg hamnar i en ond spiral av skam och skuld.

Det finns mÄnga som inte fÄr uppleva cykelglÀdje och frihet pÄ tvÄ hjul pÄ egna villkor tack vare stigmatiseringen av tjocka personer, kvinnor, utlÀnningar och queer.

Och ni, sociala medier Àr inget undantag! LÀs gÀrna Cykelkattens inlÀgg för att veta mer om samtalsklimatet i vissa cykelgrupper pÄ nÀtet. Fy!

 

"...Exit light Enter night Take my hand We're off to never-never land


Somethings wrong, shut the light Heavy thoughts tonight And they aren't of Snow White Dreams of war, dreams of liars Dreams of dragon's fire And of things that will bite, yeah


Sleep with one eye open Gripping your pillow tight


Exit light Enter night..."


- Metallica.

 

Vad kan vi göra?

Det vore fint för mig att försöka vinna KBT-poĂ€nger och skriva en fin lista pĂ„ vad vuxna mĂ€nniskor kan och behöva göra för att Ă€ndra pĂ„ saken och förbĂ€ttra den svenska cykelkulturen. Jag tar istĂ€llet ett trossteg, en leap of faith, och förlitar mig pĂ„ att alla vet vad man behöver göra. Jag vĂ€grar att följa misantropins ogillande av mĂ€nniskoslĂ€ktet och istĂ€llet envisas att cykla och tro att folk har ett samvete och saker och ting blir bĂ€ttre om vi lyfter frĂ„gorna fram och upplyser andra en aning. För optimistisk? Är det inte svĂ„rt? Visst Ă€r det! Varje vecka kommunicerar jag och andra i vĂ„r XL Biking community med cykelbranschen och fĂ„r schablonsvar som visar att man aktivt vĂ€grar att inkludera tjocka cyklister i produktutbudet, klĂ€dkollektioner, reklam, media, R&D, och som influencers.

Än fĂ„r smala mĂ€nniskor representera hela cykelvĂ€rlden och ge barn och ungdomar en otillrĂ€cklig, felaktig bild av cykelsporten i sin helhet. Än blir cykeln ett redskap som skapar Ă„ngest, trauma och smĂ€rtsamma tankar för en del av befolkningen.

Cykelbranschens liemannen skonar varken de tjocka, queer, "annorlunda" eller personer med NFP. Han Àr i rummet och har slÀckt lampan. Vad ska ni göra om detta? Exit light...Enter night...

LÄt ljuset fÄ skina!

SnÀlla, sluta att diskriminera oss tjocka cyklister! Vi tycker att det Àr kul att cykla! Vi Àr minst lika passionerad om cykelsporten som alla andra. Hur kan vi stoltsera med att Sverige Àr ett cykelvÀnligt land nÀr vi systematiskt exkluderar andra genom att inte erbjuda likvÀrdiga möjligheter för utövandet av cykelsporten Ät alla?

XL Biking Àr inte emot cykelbranschen! TvÀrtom! Vi finns till för att hjÀlpa alla som Àlskar att cykla! Felaktig rÄd vid val av cykel kan bli livsfarligt för större cyklister. Bristande bemötande pÄ cykelaffÀrerna vad det gÀller större folk Àr enkelt att fixa, ta kontakt med oss! Vi har lyckats att ge bra rÄd Ät flertal cyklister som med bÀttre utrustning cyklar idag för ett möjligt liv.

Sunshine.

Allt Àr inte dystert! XL Biking har ocksÄ samarbetat med nÄgra svenska aktörer som Sigr, Medevi , Velospeed , VÀtternrundan och tidigare Àven Cykloteket. Dessa vÄgade ta steget mot en bÀttre framtid för alla som cyklar. Vi Àr Ànnu inte i mÄl, vi behöver din hjÀlp för att motverka all diskriminering, exkludering och stigmatisering av tjocka personer i cykelsverige. Jag kommer gÀrna och förelÀser för din grupp, mÀrke, kommun, företag, klubb, förening och skola.

Tillsammans tÀnder vi ljuset för en bÀttre cykelkultur! HÀr finns en video som inspirerar.

KĂ€ra dagbok,

Idag var det sÀrskilt tufft att vÄga ta mig ur huset och visa min tjocka kropp pÄ cykeln dÀr ute. Men under veckan har jag lÀrt mig nÄgot viktigt om kroppsacceptans frÄn Nikki Svårdsen och Susanne Brandheim, och kÀnner mig starkare att fortsÀtta att cykla och kÀmpa för att inspirera och motivera andra att göra detsamma. Ibland Àr det jobbigt som bara den... Men jag Àr passionerad om cykling och dÄ kan demonerna dra dit pepparn vÀxer - Jag ska minsann ut och rulla!

Ebbe Silva - Tjock Cyklist. Grundare, XL Biking. __________________________________

LÀsvÀrt:

0 kommentarer

Senaste inlÀgg

Visa alla

Bergs cykologi

bottom of page