top of page

Arijola cyklade mellan Malmö och Kiruna, avslutade med att bestiga Kebnekaise!

Uppdaterat: 8 maj 2021

PÄkörd av en bilist under resan, med vinden emot sig och gungande matlust, Arijola visade att mÄnga begrÀnsningar sitter endast i huvudet och Ästadkom nÄgot fantastiskt med ett viktigt mÄl!


KEBNEKAISE 2020

Hej Arijola! Vad kul att du vill vara med i vÄr blogg och berÀtta om ditt Àventyr!

Tala om för oss, vad Àr det du har gjort?


Hej! Jag har cyklat frÄn Malmö till Kiruna pÄ 10 dagar och dÀrefter har jag bestigit Kebnekaise.


Gick resan som du tÀnkt?


Nja, jag har lÀrt mig att det blir sÀllan som man tÀnkt sig. Precis som med allt annat sÄ dyker det upp saker pÄ vÀgen som man inte kan rÀkna med. Exempelvis att jag blev pÄkörd av en bil, det medförde att jag inte kunde cykla alla mina mil just den dagen. En annan dag cyklade jag 5 mil fel och insÄg att jag saknade belysning. Det gjorde ocksÄ att jag fick avbryta tidigare. Men sÄ Àr det ibland, vilket jag tycker Àr roligt, att veta exakt allt som kommer hÀnda blir i lÀngden trÄkigt.


Vad fick dig att göra detta?


Jag har alltid varit aktiv och trivs vÀldigt bra i rörelse. Jag Àlskar ocksÄ att inspirera folk till rörelse, vilket jag gör genom att göra olika utmaningar. Jag vill visa upp att allt Àr möjligt sÄ jag har exempelvis simmat 10 000meter i sommar.


Dock sÄ slog det mig att hur mÄnga jag Àn inspirerar till rörelse, kommer det ÀndÄ finnas en grupp som av olika anledningar inte har möjlighet till rörelse. En grupp Àr barn som drabbas av cancer. Det pÄverkar mig djupt att inse detta och jag vill bidra med nÄgot till dem ocksÄ.

SÄ jag valde att i samband med att jag cyklar genom hela Sverige starta en insamling till familjer som har barn som drabbas av cancer. Vilket i detta fall var Aja Baja Cancer. De Àr en mindre organisation som underlÀttar vardagen för dessa familjer. De kan exempelvis ordna med ett presentkort pÄ ICA för att underlÀtta den ekonomiska biten, underlÀtta sjukhusvistelserna med basala behov, och engagera företag och privatpersoner för barnens skull.


Att göra denna Sverige resan har med andra ord inneburit att jag har kunnat inspirera till rörelse, visa att mÄnga begrÀnsningar sitter i huvudet och Àven bidra till de som inte har möjligheten till rörelse.

Hur laddade du inför detta?


TrÀningsmÀssigt hade jag redan trÀnat en hel, dÄ jag hade som mÄl att göra en Ironman-Kalmar fÄr men pÄ grund av situationen som rÄder blev inte loppet av. DÀremot testade jag min kropp genom att bÄde cykla 20 mil en dag och Àven vara ivÀg och cykla under en helg för att testa hur kroppen kÀnns nÀr man cyklar sÄ extremt.

Den viktigaste trÀningen jag gör Àr den mentala. Att mentalt förbereda sig Àr enligt mig mycket viktigare Àn det fysiska. Att stÀndigt vara mentalt förberedd vad du ska utsÀtta din kropp för Àr A och O.


NĂ„gra problem med cykeln under resan?

Om man bortser frÄn olyckorna sÄ har min cykel gÄtt som en klocka. Jag sjÀlv förvÄnad hur bra det har funkar. Inga punkteringar eller annat krÄngel.


VĂ€rsta etappen?

NÀr jag cyklade mellan Sundsvall och Hammarstrand. En 10 mil strÀcka men med en vindstyrka pÄ 15m/s kÀndes det som 30 mil.


BĂ€sta etappen?

Halmstad-Falköping. Det var liksom enkelt vÀg dÄ det var bra skyltat men Àven vÀldigt cykelvÀnlig.


Vad kommer du minnas mest av denna resa?

Gemenskapen som fanns bÄde digitalt och pÄ plats. Alla hejarop och hjÀlp jag fÄtt pÄ vÀgen har varit fantastiskt och betytt för mig mer Àn jag sjÀlv trott.

Hur kÀndes det i kroppen under tiden och nu efterÄt?

Jag kÀnde mig sliten, 3 första dagarna var det lugnt men sen blev jag allmÀnt sliten, inte trÀningsvÀrk dock, men fick cykla 2-3 mil innan jag kom igÄng. Jag fick frukostpÄse pÄ hotellet sÄ man fick i sig mat. Nu efterÄt, ca en vecka efter, kÀnner jag mig fullt ÄterstÀlld och trÀningen inför Ironman Àr igÄng. Jag Àr förvÄnad över hur bra kroppen mÄr, ingen trÀningsvÀrk, ingen överanstrÀngning, jag haft lite knÀsmÀrta men det borta nu. Allting funkar.


Vilade verkligen under tÄgresan, Ät ordentligt, skulle inte tvinga min kropp att göra nÄgot. Jag ska kunna komma hem och fortsÀtta leva, och jag hade inga problem med att bryta om det skulle kÀnnas sÄ.

Jag hade svĂ„rt med maten fram till dag 8. Åt Ă€ven om jag kĂ€nde mig mĂ€tt, hade ingen matlust. Jag stannade dĂ„ och dĂ„ Ă„ bara tog de lugnt och Ă„t nĂ„got litet, varje mil skulle jag Ă€ta nĂ„got. Hade en flaska sportdryck och en med vatten, godis, Dextrosol, och Ă€gg fanns i fickorna.


KÀnde du dig ensam nÄgon gÄng? Hur gick tankarna nÀr du var mitt ute i ingenstans?

Nej inte specifikt ensam, jag kÀnner mig aldrig ensam.

Antingen stÄr jag hÀr och Àr rÀdd, eller sÄ tar jag mig vidare, en mil i taget. Jag Àr bra pÄ att förenkla för mig sjÀlv i tankarna. Det har med mental förberedelse att göra. Med utmaningar lÀr man sig att fÄ ett starkare mindset.

Är det skönt att vara hemma, vad blir nĂ€sta utmaning?

Ja!! Skitskönt, varit roligt att vara ivÀg men Àlskar mitt hem.

Ironman 2021, Kalmar Àr det stora mÄlet. Men det kan sÀkert bli nÄgra lÀngre turer till hösten ocksÄ, vi fÄr se!


Tack sÄ himla mycket för att jag fick intervjua dig!! Och lycka till med alla dina utmaningar!!!

- SJ


Hedersmedlem i XL Biking

Vi i XL Biking Àr hedrade att fÄ utse Arijola till hedersmedlem av vÄr community! Vi tycker att hon Àr en inspiratör av stora mÄtt!! GRATTIS!! Hoppas fÄ se dig pÄ vÀgarna i

XL Bikings snygga jersey!


FullstÀndigt namn: Arijola Delija

Ålder: Snart 30

Bor: Malmö

CivilstÄnd: Singel

Yrke: SĂ€ljare

Aktuell: Cyklade frÄn Malmö till Kiruna och besteg Kebnekaise.

 

Swisha till Aja Baja Cancer


0 kommentarer

Senaste inlÀgg

Visa alla

Pedal harder

bottom of page