top of page

Bortom horisonten

Uppdaterat: 8 maj 2021

Vilken cyklist har inte drömt om den stora cykelresan? För mig börjar den med ett mikroÀventyr pÄ hemmaplan nÀra staden dÀr jag bor. Horisonten kan vara nÀrmare Àn man tror!


VÄSTERÅS 2020-05-09


 

"Den mÀtta dagen,

den Àr aldrig störst. Den bÀsta dagen

Àr en dag av törst. Nog finns det mÄl och mening

i vÄr fÀrd - men det Àr vÀgen,

som Àr mödan vÀrd. Det bÀsta mÄlet Àr en nattlÄng rast, dÀr elden tÀnds

och brödet bryts i hast. PÄ stÀllen, dÀr man sover

blott en gÄng, blir sömnen trygg

och drömmen full av sÄng. Bryt upp, bryt upp!

Den nya dagen gryr. OÀndligt Àr vÄrt stora Àventyr."


- Karin Boye


 


Vart leder vÀgen? FrÄgade en unge man sin mentor. Jag vet inte, svarade mannen och fortsatte: det Àr inte endast vÀgen eller mÄlet som rÀknas utan ocksÄ vem man fÀrdas med! Men, du cyklar ju ensam, besvarade den yngre. Gud, uttalade mentorn och tittade uppÄt, öppna pÄ nytt vÄra ögon!



Livet kan levas enklare, saktare, starkare! Att alltid vara i centrum gör att vi glömmer gemenskapen. Även elden glöder bĂ€st med flera... ni fattar...



Jag gillar det engelska begreppet "solitude", det skiljer sig frĂ„n "loneliness". Jag vet av erfarenhet att loneliness kan jag leva utan, men utan nĂ„gra stunder av solitude vem orkar att leva? "Loneliness is an unpleasant emotional response to perceived isolation. Loneliness is also described as social pain—a psychological mechanism which motivates individuals to seek social connections. It is often associated with an unwanted lack of connection and intimacy."


Solitude, egen tid, dÀr kan sjÀlen ÄterhÀmta sig för att sedan njuta av gemenskapen Ànnu bÀttre! Kvalitativt!



Jag hade sovit bÀttre förut, vaknade flera gÄnger under Àventyret. Dock till skillnad frÄn en dÄlig natts sömn pÄ hemmaplan, hÀr log jag nÀr jag vaknade, lyssnade pÄ skogens alla mÀrkliga och vackra ljud, kokade lite kaffe och njöt av en chokladbit som smakade förvÄnansvÀrt bÀttre. SÄdÀr ja, nu kommer den, sakta... Jag somnar om.


Morgonen Àr hÀr och vad vacker den Àr! Jag kan knappt tro att jag cyklade hit - min cykel tog mig hit!


Frukosten Àr igÄng och jag njuter av kaffedoften. Snart Àr det dags att fÀrdas hemÄt. Kroppen vill det, hjÀrtat vill det, hjÀrnan kÀnner sig redo - sjÀlen firar hÀndelsen!


"Den nya dagen gryr, oÀndligt Àr vÄrt stora Àventyr!"

Tack Ingemar Gardell och Magnus "Velonavia" för inspirationen och utmaningen!


 

LĂ€nkar: Om bikepacking velonaviablog.wordpress.com




Cyklisten: Ebbe Silva. 142 kg. 187cm.

 

Besök gÀrna vÄr shop och ta en titt pÄ vÄr bikepacking mugg och t-shirt.






0 kommentarer

Senaste inlÀgg

Visa alla
bottom of page