top of page

HĂ„ll cykelsverige levande

Uppdaterat: 9 dec. 2020

I tider av Corona, ekonomiska kriser, intolerans, högerextremism och andra sjukdomar Àr det viktigt att fortsÀtta att lyfta upp och belysa det som Àr bra.




Torsdag morgon. Den kalla luften trotsar vÄren och pÄminner om vinterns olyckliga dagar utan varken snö eller sol. Efter drygt en och en halv mil pÄ landsvÀg hörs det grusets vÀlkomnandet i form av det bekanta knastrande ljudet under dÀcken. Huvudet snurrar med gÄrdagens informations överflöd om Corona viruset, marknader i kris, panikartad reaktioner i diverse land och spekulationerna om framtiden envisas att öppna dörren Ät Ängesten och dess handmaid: oron! Jag hade bestÀmt mig att packa min frukost och cykla till skogen, eller nÄgonstans nÀra vattnet i sökandet efter bÀttre tankar!



Jag kunde ha tagit bilen dit, kunde ha sparat tid, dock hade det inte haft samma effekt. Det har pratats tidigare om flykt-och kamprespons nÀr man upplever stressiga situationer. Min har alltid varit kamp, men allt har en grÀns, jag lÀr mig att fly för att kÀmpa bÀttre. Visst kunde jag fly med bilen, men kroppen krÀvde kampen, aktiviteten och, ja - överviktiga kÀnner ocksÄ det! Cykeln tillfredsstÀllde bÄda behov och jag kÀnde mig komplett! Redan innan jag kom dit jag ville hade hjÀrnan hittat möjligheter och lösningar och jag fick positiva tankar. Vi mÄste hÄlla cykelsverige levande! Jag bestÀmde mig för att cykla den morgonen, och det var precis vad jag gjorde! Jag vann över demonerna, fördomar, prognoser och dÄliga nyheter och fick kraft för att söka bÀttre alternativ.

Jag anvÀnde Ikeas "stabil" Änginsats som friluftskök. Den funkade kanon!

Cykeln Ă€r miljövĂ€nlig, hjĂ€lper att utlösa endorfiner som gör att vi mĂ„r bra, Ă€r ett hĂ„llbar alternativ till samhĂ€llet och vĂ€rlden, och i dessa dagar dĂ„ flygresandet blir alltmer problematisk Ă€r cykelsemestern pĂ„ hemmaplan en möjlighet att bidra till den egna hĂ€lsan, landets ekonomi (mĂ„nga gĂ„rdsbutiker, cafĂ©er, gĂ„rdar och mindre affĂ€rer skulle sĂ€kert uppskatta nĂ„gra besökare - mindre Ă€n 500 Ă„t gĂ„ngen ) och att hĂ„lla livet igĂ„ng. Än finns det möjligheter! Det Ă€r klart att man ska följa regeringens rekommendationer och hĂ€nvisningar vad det gĂ€ller spridning av Corona sjukdomen! Samtidigt mĂ„ste vi anvĂ€nda och utlösa vĂ„r kreativitet för att inte insjukna inombords!


Ljudet av fÄglarna, vattnet, vinden och en kopp kokkaffe hjÀlpte att rensa tankarna.

Jag pratade med XL Biking Cycling teamet igÄr och det fanns en viss frustration nÀr vi fick veta att olika evenemanget och motionslopp vi sÄg fram emot hade blivit instÀllda. FrÄn nÀven i bordet, domedagen prognoser för andra liknande evenemang, Ängest (talar för mig sjÀlv nu) till en liten vibe av negativism uttryckte vi medans vi skrev pÄ Instagram, men sedan kom vÀndningspunkten! Det började att pratas om att hitta pÄ ett eget lopp (om vi Àr friska) att trÀffas och cykla sjÀlva (vi Àr 5), diskussionen fick en ny ton och det var tal om fikastopp och vÄra fina teamtröjor, plötsligt dök en uppsjö av emojis och positivitet upp som nÀstan fick mig av grÄta av glÀdje!


Mer Àn tusen ord.

Vi mÄste hÄlla cykelsverige levande för vÄr egen och landets skull!


Vilka vi? Vi som cyklar, vi som bloggar om cykellivet, cykelbranschen, cyklister, cykelprofiler, media, cykelmedia, vi som har passion för cykling och Àr sjuka av cykelglÀdje! TÀnk om vi smittar andra!


Jag kommer att lÀnka till nÄgra cykelbloggare som Àr mycket bÀttre Àn mig och kan sÀkert inspirera er! Vi mÄste enas och bekÀmpa dessa tuffa tider vi lever i med positivitet, information, inspiration, motivation och initiativ - tro, hopp, kÀrlek och mycket vetenskap och kunskap om det som hÀnder runt omkring oss och i vÀrlden. Alla kan hjÀlpa till. Följ regeringens rekommendationer, hÄll koll pÄ nyheterna, se till att inte smitta andra förutom med cykelglÀdje!

LĂ€nkar till himla bra och inspirerande cykelbloggar Cykelkatten


_______________________________________



0 kommentarer

Senaste inlÀgg

Visa alla
bottom of page