Kattegattleden

Uppdaterat: 8 maj 2021

Cykeltripp. Falkenberg-BĂ„stad och tillbaka

Vilken helg!! Vi bestÀmde oss för att packa in cyklarna i bilen, köra ner till Falkenberg och dÀrifrÄn cykla till BÄstad dÀr vi bokade hotell, och cykla tillbaka dagen efter. Enligt Google Maps skulle det vara 9,6 mil!

Älskade Sommar!

Av nĂ„gon anledning valde vi sommarens varmaste helg! SĂ„ varmt och inte mycket vind, men sĂ„ hĂ€rligt. Jag Ă€lskar ju att cykla i vĂ€rme men till och med jag blev lite tagen 😊

Min man har inte cyklat sedan förra Äret sÄ vi sa att det blir en njutningsrunda utan tanke pÄ fart eller andra effekter.

Jag cyklar ju ofta pÄ tid eller i watt sÄ i början kÀndes det sÄ vÀldigt lÄngsamt, men vande mig vid tempot och det var nog bra, vÀrmen gjorde att man snabbt blev trött och framförallt gick det mycket vatten!

Första stoppet var utanför Steninge, 3 km frĂ„n Haverdal, SĂ€rdals kvarn. En vĂ€derkvarn, ett kafe och en butik. Otroligt vackert och goda rĂ€kmackor, definitivt vĂ€rt ett stopp 😊

Vidare ner mot Halmstad dĂ€r kaffe, jordgubbar och glass vĂ€ntade pĂ„ oss
 förutsatt att vi hittade till detta sommarstugeomrĂ„de dĂ€r makens jobbarkompis huserade. VĂ€ldigt trevligt!

Efter Halmstad blev det lite trixigt, och vi började bli lite trötta, vi gick pÄ gps, inte Kattegattleden hela vÀgen. Kattegattleden Àr vÀldigt bra utmÀrkt men som sagt vi höll oss lite av den, och vi cyklade i lite cirklar och fram o tillbaka, men sÄ smÄningom sÄ kom vi ner mot Mellbystrand och cyklade utefter havet hela vÀgen till BÄstad, sÄ vackert!! Och vilka cykelvÀgar!! Inga problem att cykla Äret runt dÀr nere.

VĂ€l framme i BĂ„stad skulle vi ”bara” hitta till hotellet. Vi, eller jag hade bokat rum pĂ„ Kvinnaböske krog och hotell. SĂ„ himla fint, pĂ„ landet, med halmtak. Återigen gick vi pĂ„ gpsÂŽs, men i efterhand kan jag sĂ€ga att vi skulle gĂ„tt pĂ„ magkĂ€nsla. Vi kom till en korsning, cykelvĂ€g rakt fram, vĂ€rldens uppförsbacke Ă„t vĂ€nster, gps sa: vĂ€nster. Fyyy vad lĂ„ngt uppför men vi kom fram
till slut. 11 mil senare, sĂ„ lite lĂ€ngre Ă€n vad vi hade rĂ€knat med.

Trötta i fötter, rumpa och av vÀrmen blev det en dusch och middag. JÀttegod mat pÄ hotellet och en trevlig kille som drev stÀllet.

Tidigt i sÀng, och upp till frukosten kl 08. Vi hade diskuterat o kollat kartan och beslutade oss för att ta den dÀr cykelvÀgen som vi hade sett. Det var ett förnuftigt beslut, vi rullade i ca 8-9 km, trampade inte 10 ggr pÄ den rutten. Ljuuuuvligt!!

BestĂ€mde oss ocksĂ„ för att ta Kattegattleden utan avvikelser och se hur det gick. KĂ€ndes oerhört bra i kroppen Ă€ndĂ„ och vi var pigga och glada och njöt av vĂ€dret. Men det Ă€r ju lite sĂ„ att nĂ€r man ska hem sĂ„ vill man bara hem och dĂ€r och dĂ„ kĂ€ndes milen som vĂ€ldigt mĂ„nga och lĂ„nga. KĂ€ndes som att vi aldrig lĂ€mnade Halmstad 😊 Men det gjorde vi sĂ„klart, efter 5 mil var vi i utkanten, stannade pĂ„ en vĂ€lkĂ€nd hamburgerkedja, inte lika lyxigt som kvĂ€llen innan men snabbt i med mat och ivĂ€g igen. Men ojoj vad segt det var efter Halmstad

Rumpan ömmade, rygg och nacken (hade ryggsÀck hela resan), fick ett tryck under foten, nedanför tÄrna, sÄÄÄ ont, ibland gjorde det ondare att slÀppa foten frÄn pedalen och ibland, tvÀrtom, ondare att trampa, min man, en Àkta kÀmpe hade vÀldigt ont i sina knÀn, men han Àr inte den som sÀger nÄgot förrÀn det Àr över hans smÀrtgrÀns!

Men Kattegattleden, sÄ vackert, nÀra havet, kossorna som gick och betade precis utefter strÀnderna, lukterna frÄn Äkrarna, helt magiskt!!

Vi stötte Àven pÄ en vÀtskedepÄ, Olles vÀtskedepÄ, svichade man en slant sÄ fick man ta en dricka i hans kylvÀska. Ett mycket trevligt inslag i vÀrmen.

Det var en skön kĂ€nsla, blandat med lite vemod nĂ€r vi kom fram till bilen 😊 helgen gick sĂ„ himla fort!! Men fina minnen till hösten och vintern. Och cykelbrĂ€nnan Ă€r topnotch sĂ„ klart!!