top of page

PHAT TEST - Nishiki Allroad (Sv)

Uppdaterat: 26 apr. 2021

"MÄngsidig Àr bara förnamnet, anvÀnd den till all form av trÀning och transport"

SÄ skriver Nishiki om sin Allroad modell pÄ deras webbsida. 

Efter en hel del sökande, intervjuer, telefonsamtal, besök och mejlvÀxling med olika affÀrer och tillverkare bÄde hemma och utomlands kom överraskningen: Nishiki ligger faktiskt i Göteborg, inte Japan! Idén var att hitta en lÀmplig landsvÀgscykel för överviktiga cyklister (jag vÀgde sjÀlv dÄ över 137 kg).


Hos andra tillverkare vore jag tvungen att byta hjulen till sÄdana med flera ekrar (32-36), kanske sadelstolpe frÄn kolfiber till aluminium, och möjligtvis bromsar frÄn t.ex. Avid BB5 (som fick underkÀnd av andra stora cyklister i recensioner) till nÄgot bÀttre. Valet var enkel efter att jag lÀste Allroads specifikationer: 36 förstÀrkta ekrar, Tiagra rakt igenom, Tektro Spyre dubbelverkande mekaniska skivbromsar; tilltalande alltsÄ! Cykelns geometri var jag lite skeptisk mot frÄn början, men Ärets modell (2018) verkar mer förlÄtande som om Nishiki hade ocksÄ kommit pÄ det. MÄngsidig? Jag skulle snart fÄ reda pÄ det!

Aluminium cyklar Àr kÀnda för att vara en aning för styva. Nishiki trotsar det med enkla ingenjörsknep: tillplattade bakparti och smalare sadelstolpe.

Rapp, lagom snabb accelererande, stabil med den lĂ„nga hjulbasen (storlek 61 eller XL), och tvĂ€rtemot vad jag hade förvĂ€ntat mig var ramen och gaffeln i aluminium ganska bekvĂ€ma. Jag behöll originaldĂ€cken Schwalbe Lugano Kevlarguard 28mm instegsmodell för den hĂ€r delen av testet och de fungerade utmĂ€rkt. Tiagra bjuder pĂ„ vĂ€l fungerande vĂ€xlande utan varken bra eller dĂ„liga överraskningar, de sköter sitt helt enkelt! Kassetten bestĂ„r av en 11-28 enhet som jag hade svĂ„rt att förstĂ„ frĂ„n början dĂ„ 11-32 verkar lite mer allroad, men det gick att klara backarna i Dalarna under en 200km fĂ€rd med en vĂ€n. De mekaniska skivbromsar fungerade mycket bra och tĂ€nk pĂ„ att det krĂ€vs bĂ„de kraft och bra modulation för att stoppa en 137 kg tung cyklist fĂ€rdandes i 50 km/tim. Är du i mycket bra form kan du hĂ€nga med klubbkompisar nĂ„gra rundor, annars Ă€r Nishikin en snabb pendlar-hoj som inte lĂ€mnar en besviken! Är du en XL biker dĂ„ Ă€r du kanske inte orolig över cykelns vikt, annars helt ok! Jag tweakade komforten med mindre lufttryck pĂ„ dĂ€cken, dubbla lager styrlinda och en Specialized Avatar Comp Gel inköpt pĂ„ Cykloteket.  . Resultat: XLbiking-godkĂ€nd! Men, ordet "allroad" ekade i bakhuvudet, det var dags att trappa upp en aning.


Nishiki Allroad som gravel bike


Efter första grusrunda som XL biker stod det klart att 28mm dÀck inte dög för att kalla cykeln allroad. PÄ med 32mm dÀck! Jag ville behÄlla det bekvÀma landsvÀgskÀnslan och som kompromiss bestÀllde jag ett par Continental Gran Prix 4 Seasons med dubbelt punkteringskydd! Jag bytte ocksÄ styret till ett Ritchey WCS Evomax, och det var de bÀsta jag kunde ha gjort! Första spontan kÀnsla var att cykeln "kom till liv" med bredare dÀck och styre! Det styva bakpartiet gav fortfarande samma respons som jag fick pÄ asfalten, och bromsarna med! Enda nackdelen var att det började "klicka" överallt, jag upptÀckte sedan att det var gaffeln och den klickar fortfarande. Vi drog ned till MTB stigar och jag tÀnkte: nu gÄr det nÄgot sönder! Allt eller inget, I'm going in! Inget gick sönder, tvÀrtom, vilken glad cykel, jag glömde bort att jag cyklade med bockstyre sÄ roligt var det! GodkÀnd med reservationer för gaffeln!


Som touringcykel

Allroad kommer med fÀsten för allt Àventyret krÀver

Nishikin gick utmÀrkt att utrusta med alla möjliga sorts vÀskor och skÀrmar, hÀr finns det monteringshÄl för precis allt man kan tÀnka sig! Enda kompromiss var att jag fick lov att montera ett par Elite klÀmmor för att kunna ha en extra vattenflaska under underröret, dÄ lÄset och Burra-Burra vÀskan tog mycket plats.

Kanske inte de mest bekvÀma touringcykel, men det gÄr att tweaka fram mer komfort pÄ mÄnga sÀtt. Stabil och styv Àven med tung packning och (tyngre) cyklist.

Packning pÄ plats drog jag ivÀg för att undersöka ett par grusvÀgar omkring lÀnet. Cykeln kÀndes inte tungtrampad utan rullade fint pÄ asfalten. Styrningen var lÀtt och den lÄnga hjulbasen stabil, vilket medförde att jag vÄgade lite mer i nedför backarna. Bromsarna fortsatte att imponera Àven med tunga vÀskor pÄ.


GrusvÀgarna var ingen match för cykeln, dock gick det inte som en vals, utan mer Ät techno hÄllet istÀllet! Men, med mindre lufttryck i dÀcken och mindre sadelhöjd kom vi till rÀtta! Jag fick kraft nÀr jag behövde och det var roligt att fÀrdas relativt fort med Allroad.


Nishiki Allroad Àr en styv cykel, punkt slut. Det kan vara bÄde bra och dÄligt. Jag gillar det, dÄ jag som tung cyklist kan justera komforten genom att Àndra lufttrycket pÄ dÀcken, tweaka sadeln, stack och reach samt slipper oroa mig för att nÄgon kolfiber del ska gÄ sönder. KÀnslan att inte behöva vara min cykels babysitter Àr bra! XLbiking godkÀnd!


Som pendlare

Jag gillar reflexer. Viktigt att synas i stadstrafiken.

Vilken fröjd att kunna pendla med den hÀr cykeln! Just dÄ upptÀckte jag vad himla trÄkig min hybrid var pÄ dessa uppdrag! Jag tog mina vanliga cykelvÀgar i VÀsterÄs och det lilla extra jag brukade cykla pÄ vÀg hem för att höja pulsen lite. Enda som var riktigt trÄkig var att allt gick sÄ fort, jag ville cykla mera! Skönt att kunna snabbt montera pakethÄllare och vÀskor och hÀmta XLbikings nya prylar pÄ posten samt att slippa ha ryggsÀcken pÄ! PluspoÀng för de extra bromshandtag som rÀddade mig vid nÄgra knepiga situationer med andra cyklister som surfade i mobilen vid korsningarna och en bilist som kom alldeles för nÀra! GodkÀnd med bravur!


Nishikis Allroads köpare


Vem Àr Nishiki Allroads köpare? Den som vill ha en riktig rolig pendlare med gravel bike kÀrna och som vill ha en cykel som hÄller i ur och skur! GramjÀgare göre sig icke besvÀr! 


MÄngsidig? Ja! 

Passar för turer och lÄnga dagar pÄ sadeln? Ja! 

PÄlitlig? Absolut! 

BekvÀm? Om man tweakar lite sjÀlv - kanske. 

PrisvÀrd? Absolut! 

Passar den för cyklister över 120 kg? Ja!

Vacker? Tycker ni inte det?


Med bra val av komponenter Àr Nishiki Allroad definitivt en cykel för svenska förhÄllanden. 


Ebbe Silva.

- XLbiking.

_________________________________

0 kommentarer

Senaste inlÀgg

Visa alla
bottom of page