top of page

PHAT TEST MEGA- Specialized Roubaix, Continental GP 4S 32mm dÀck, Gore-Tex skoskydd.

Uppdaterat: 26 apr. 2021

Hej! Vad heter det nÀr en överviktig cyklist antar sig utmaningen att testa produkter för att uppmuntra andra (kanske lika stora) att cykla? Phat Test, förstÄs! TillÄt mig presentera ett urval av produkterna jag testat (vi hÄller pÄ att flytta hit alla tester frÄn gamla bloggen, sÄ snart blir det flera).

Specialized Roubaix

Vi börjar med en cykel vars iögonfallande stötdÀmpare "future chock" delade cykelvÀrlden itu. Nu finns dÀmparen Àven om gravel kusinen Specialized Diverge, och det Àr faktiskt mÄnga som Àr förtjusta i den. Dock vÄr egentliga intresse var att fÄ reda pÄ om en cykel helt i kolfiber skulle hÄlla en överviktig cyklist och fungera normalt i diverse omstÀndigheter. Cykloteket i VÀsterÄs antog utmaningen och butikschefen Joakim Janson, som var ocksÄ nyfiken pÄ resultatet, lÀt oss lÄna en Roubaix för ÀndamÄlet. Förutom mycket bra produkter och cyklar, har cykloteket Àven en bikefit avdelning och kan anpassa just din cykel efter din kropp! Jag har gjort min dÀr och rekommenderar! Roubaix:n Àr en fantastisk cykel och levererade bÄde pÄ asfalt och grus. Under hÄrda inbromsningar var det inga konstigheter - hydrauliska bromsar Àr rena drömmen! Future shock var en bekvÀm överraskning och mÀrktes aldrig medan den slukade ojÀmnheter, hÄl och grus. Kombinationen sadelstolpe och future shock fick mig att tro att cykeln hade bredare dÀck som i min Sequoia (42mm) den fÀrdades smooth som Snoop! Men lÄt det inte lura er, den hÀr cykel Àr snabb, mycket snabb, och det kÀndes!

Specialized Roubaix Àr #xlbikinggodkÀnd upp till 126 Kg. Mer Àn sÄ Àr du ut pÄ egen risk, sÄ kolla garantin! Jag vÀgde betydlig mer och cykeln fungerade utmÀrkt, men kolla gÀrna med Specialized innan köp!

Continental Grand Prix 32mm dÀck och Nishiki Allroad Cykel

DÀcken pÄ en cykel Àr kontaktpunkten mellan den och vÀgen och ocksÄ en mycket underskattad sÀkerhetsdel av hela erfarenheten pÄ tvÄ hjul. Efter att jag trÀffade Ingemar Gardell frÄn bloggen cyklaomkring.se blev jag mer och mer intresserade av grusÄkning och behövde ett par dÀck som kunde s.k. mixed terrain turer i alla vÀder. Cykeln visst jag om redan, Nishiki Àr designade i Göteborg och Àr en pendlare av kaliber i alla förhÄllanden Äret runt! Dessutom var Nishikin perfekt för mig med sina starka 36-ekrade asymmetriska hjul, extra bromsreglage (lÀser de pendlarnas tankar pÄ Nishiki?) bekvÀm geometri och underbart val av komponenter för prisklassen! Jag hade cykeln lite över ett Är och aldrig haft nÄgon problem med den - super duper #xlbikinggodkÀnd alltsÄ (Upp till 136kg plus lÀtt last). Som ni ser pÄ videon Àr cykeln snabb, rapp, och accelererar ordentlig nÀr man vill tack vare den styva aluminium ramen. De mekaniska skivbromsar frÄn TRP har alltid lyckats att stoppa mig Àven nÀr jag Äkte i nÀstan 70km/h nedförsbacken mellan Norberg och Fagersta efter en 210km runda till Falun med en god vÀn! Det gÄr att utrusta cykeln med pakethÄllare och skÀrmar, vilket jag senare gjorde för lite nanoÀventyr i nÀrheten av VÀsterÄs. Enda besvikelse var dÀcken. Jag bestÀmde mig för att byta till Continental Grand Prix 4 Seasons 32mm. Att byta frÄn 28mm till 32mm kÀndes stort i början, men jag tog mÄttet pÄ de nya med högsta tillÄtna lufttrycket och bekrÀftade att de var 32mm. Jag testade dÀcken och cykeln pÄ grus (HÀlleskogsbrÀnnan och grusvÀgarna mellan VÀsterÄs och sala) rötter, single track, vÀgstenar, trÀ, glas (menade inte dock), i totalt 1376km. Inte en enda punktering! Det kÀndes nÀstan overklig! Med lite mindre lufttryck i dÀcken fick jag betydligt mer komfort Àn pÄ de 28mm som var pÄ cykeln innan. Eftersom de nya dÀcken var större trodde jag att de rullade saktare. Det visar sig precis tvÀrtom! Anledninge för att jag trodde det gick saktare var att jag fick mindre vibrationer frÄn underlaget, eftersom Contis GP4 var tystare och dÀmpade ojÀmheterna bÀttre. Efter lite koll pÄ Strava kunde jag konstatera att ekipaget rullade det fakto snabbare! Cykeln och dÀcken Àr #xlbikinggodkÀnd (instagram) med bravur!


GORE TEX bikewear Cykelskoskydd

LÄt oss sÀga som det Àr: för att ett par skoskydd ska effektivt ersÀtta ett par riktiga vinter cykelskor mÄste de vara exceptionellt bra! Ska du dessutom som XLbiker, stor cyklist, cykla hela vinter rekommenderar jag att du sparar till ett par vinter cykelskor. Att hÄlla fötterna torra och varma Àt viktigt för alla som cyklar mycket och lÀnge, och vintrarna i Sverige Àr inte att leka med. I en PHAT TEST (kommer senare) underkÀnde jag till och med Specialized Defroster cykelskor! NÀr Gore Tex bikewear skickade mig ett par skoskydd tog jag dem genaste ut och testade! De levererar vad de lovar, men förvÀnta dig inte mer. Efter ett par mÄnader anvÀndande gick sulan sönder, totalt förstörd. Dock funkade resten utmÀrkt och jag fick skydd frÄn vatten, snö och vind. Dessa Àr bra att ha under lÄngfÀrd pÄ landsgvÀg en regnig sommar, eller som skydd mot kyliga vindar under hösten och vÄren, dock tycker jag att pÄ vinter lÀmpar de sig till kortare pendling och mycket korta turer som pÄ videon. SÄ, #xlbikinggodkÀnd med reservationer. I kommande PHAT TEST ska jag prata bland annat om ett sadelmÀrke jag har lÀrt mig att uppskatta mer och mer: Brooks! Jag har recenserat deras C17 modell och just nu testar jag B17. Ja, jag vet: vad sjutton? Det kommer... _________________

Kolla gÀrna fliken "shop" hÀr pÄ bloggen. DÀr finns lÀnken till affÀrer jag har besökt, intervjuat, pratat med chefer och kollat servicenivÄ hos medarbetarna. Jag annonserar inte det jag varken litar pÄ eller kÀnner att det kommer att gynna övriga XLbikers! Ride with pride! Ebbe SIlva

XLbiking.

0 kommentarer

Senaste inlÀgg

Visa alla
bottom of page