top of page

XL Biking MTB - Dagbok av en nybörjare 4 - Det gick Ät skogen

Uppdaterat: 8 maj 2021

Allt sÄg fint ut pÄ den nyligen ritat karta, det skulle vara en relativt snabb tur till en mysig sjö. Lite visste man...


VÄSTERÅS/ SURAHAMMAR 2020-11-09

VÀdret var hyfsat, det regnade ytterst lite och temperaturen var lagom varmt för Ärstiden. Jag hade sparat turen pÄ cykeldatorn och var ganska stolt att Àntligen börja att anvÀnda den för ÀndamÄlet. Tanken var att ta mig till Toftsjön, ett stÀlle jag och en cykelkompis hade funderat pÄ att besöka nÄgra mÄnader tidigare.

VÀgen dit bjöd pÄ fina vyer, strÄlande bra grusvÀgar och snÀlla backar. Lite variation fanns det med, allt en nybörjare kunde önska sig! Det gick Àven att pumpa sig fram till olika platser medans kaffekannan spelade sin metallisk musik i vÀskan bakom tillsammans med min lunch och en Änginsats frÄn IKEA som jag anvÀnder som vedkök. NÀr klingandet förvandlades till trummor liknande de pÄ en punk lÄt, mÀrktes det snabbt att man hade svÀngt fel nÄgonstans! Men, var?

Jag tittade pÄ Garmin-kartan och sÄg att jag svÀngde in för tidigt för att komma till sjÀlva sjön. Var för ivrig och ignorerade GPSen... Men, Àsch dÄ, "orkar inte cykla tillbaka", tÀnkte jag naivt, och plötsligt blev vÀgen ocykelbar... Jag Àr numera van med faktum att man gÄr en del nÀr man Àr MTB nybörjare, alltsÄ push-a-bike i vissa partier man inte orkar cykla upp och walk-a-bike nÀr man inte pallar att cykla nedför vassa rock gardens och svÄra tekniska partier. Visst, ingen fara, det hör till, ju - tills man börjar bli duktigare och sjÀlvförtroendet vÀxer. Dock, sÄg jag frÄn markeringarna i skogen och frÄn kartan att jag befann mig mitt i Bergslagsleden, och att gÄ med cykeln blev regeln. Det skulle dröja en smula innan jag sÄg sjön. Nu var jag ironisk (eller snÀll).

Trött, lite besviken, hungrig som tusan hittade jag till slut sjön! Vad hÀrligt det var att tÀnda en eld, Àta min lunch och dricka kaffet! Laxen smakade gudomligt efter den ofrivilliga vandringen, och kaffet... jag drack hela det! Innan jag pÄbörjade vandringen pÄ nytt för att bege mig hemÄt, bestÀmde jag för att utforska lite, filma och fota.


En fel svÀng hade tagit mig till rÀtt plats och pÄ ett tvivelaktigt sÀtt nÀr avsikten var att cykla, men det skulle inte förstöra en bra dag - inte min dag!


Jag tog över rodret och tillÀt mig uppleva nyanserna! Tja, jag riskerade Àven ett skratt nÀr fötterna blev helt genomblöta efter att jag var tvungen att hoppa frÄn cykeln nÀr jag krockade med en sten mitt i en vattenpöl som jag envisades att cykla igenom. Livet leker!

Inte helt lÀtt att cykla hÀr nog inte. Men nÄgon hade byggt en koja, kanske en downhill cyklist?

MĂ„nga timmar senare Ă€n jag hade planerat anlĂ€nde jag hemma kall, blöt, smutsig, (Åh ja, luktade som en rökt björn) , men med vĂ€rldens fĂ„nigaste leende pĂ„ lĂ€pparna! Vad gör ni nĂ€r det gĂ„r Ă„t skogen?


 

Ebbe Silva

XL Biking.

1 kommentar

Senaste inlÀgg

Visa alla
bottom of page