top of page

VĂ€gen tillbaka efter Covid och annat.

(Covid och andra omstÀndigheter satte kÀppar i hjulen, ja plural! Cykelsommar var i princip körd och Norge fick vÀnta ytterligare ett Är. Jag hittade vÀgen tillbaka sÄ smÄningom, men saker och ting kÀnns inte som förr.


VÀsterÄs, 2022-10-06 Text: Ebbe Silva

Hittade motivationen "with a little help of my friends". Gravel side up!
Covid panik

MajmÄnaden kom, drömmarna om oÀndliga grusvÀgar tröstade en annars trött sjÀl som sÄg fram emot knastrande under dÀcken och fina stunder pÄ hojen. Jag tog fram yxan och började slipa den, tanken var att lÀra mig att bygga enkla trÀstolar sÄ jag kunde ha det mysigt framför brasan under kommande bikepacking upplevelser. Det var varmt ute, men jag kÀnde mig kall. BÀst att kolla fönstret, tÀnkte jag, och reste mig upp alldeles för fort - oj, jag kÀnner mig yr! Blodsockret? Jag Àr diabetiker, sÄ det vore inte konstigt, men nej, normalt visade mÀtaren. Jag Àr nog hungrig, jag passar pÄ och drar en svÀng till ICA. Tankarna snurrade, kan det vara det? HÀr Àr apoteket, jag köper en test. Kollar hemma och ja - Covid! Och nu har jag feber! Nej, inte Covid, snÀlla, jag vill cykla, jag fÄr panik, vill inte sitta hemma hela sommaren! Men sÄ blev det. Den oinbjudna inkrÀktaren blev kvar till augusti och jag fick en seg kurs om allt vad post-covid hette, men tack o lov var jag vaccinerad och drabbades inte av andningssvÄrigheter - magen hade dock lite mer att sÀga.

Jag vÀgrade att ge upp grusdrömmarna, men fick nöja mig med korta avstickare för att börja med.
Ett elÀnde kommer sÀllan ensamt

Covid viruset tog hÄrt pÄ min redan försvagad lever, vÀrdena blev alldeles för tokiga och jag blev svagare och svagare. Motivationen försvann och med det försvarades min depression. Man kan lÀtt sÀga att jag Àr inte endast passionerad av cykling, jag behöver cykla för att kunna hitta balansen i livet. Ett elÀnde kommer sÀllan ensamt. Dags att samla allt man hade lÀrt sig av livet genom Ären, kanske enda fördelen med att bli gammal. Jag har erfarit betydligt svÄrare och överlevt. Jag gav inte upp grusdrömmarna och började istÀllet att skrÀddarsy dem en smula hit och en smula dit.


Korta turer och djuren hjÀlpte mig att hitta grusglÀdjen .
Norge fÄr vÀnta, vi styr "kossan" till nÀrmare trakter

Jag var rÀdd för att cykla efter Covid, kroppen kÀndes konstigt, tung och svag, inte som förr (tung och stark, haha). Jag prövade med att gÄ nÄgra promenader innan, misslyckades, kunde knappt gÄ en kilometer, sedan var ju det med magen, inte kul att föras frÄn plats till plats och vara tvungen att ha toapapper och tillbehör i ryggsÀcken. Post Covid slog till och efter nÄgra veckor av det orkade jag inte lÀngre och bestÀmde mig för att börja cykla. En (1) kilometer rundor för att börja med, och Norge fick strykas frÄn de nya skrÀddarsydda drömmarna. Efter nÄgra veckor fick jag ta hand om min dotters hundar, jag Àgde hundar nÀr jag var i tonÄren och Àlskar deras sÀllskap! MÄste chansa... Ja, jag tog nog lÀngre turer Àn 1km med dem och kom hem skakande men motiverad! Efter att de Äkte tillbaka cyklade jag till kossorna nÀra GÀddeholm, VÀsterÄs, knappt 30 km fram och tillbaka. Jag stannade lite och fikade, trivdes med sÀllskapet, de var nyfikna och kom nÀrmare och nÀrmare, coolt tyckte jag. Jag log nÀr jag kom ihÄg att min morfar Àgde boskap och farfar var slaktare, tur att de inte bodde i samma stad! Klart man ska toppa det med att sÀga att tvÄ av mina döttrar Àr veganer, sÄ alla kan glÀdjas lite. Inte som förr i tiden, skulle mormor nog sÀga.

(Note: jag vet att det heter "styra kosan", men kunde inte motstÄ lite pun)

Inga bilar i sikte! Gravel is "the shit".
Inte som förr

Jag hittade vÀgen tillbaka till cykling, det börjar att ge resultat, kroppen Àr inte som förr men den blir bÀttre med varje tramptag. Sjukdomen lÀmnade kvar nya grÀnser, men dessa kÀnns inte sÄ begrÀnsande utan fungerar som varningar, ungefÀr som funktionÀrerna i ett cykellopp, de som med ett glatt leende bjuder pÄ mat och pÄminner oss att vi inte Àr Marvel SuperhjÀltar. Jag har pÄ sistone Àven fÄtt en annan diagnos som jag tar med stor positivitet dÄ förstÄelse om den kan göra mig till en mycket bÀttre cyklist! Hm, kÀnner att jag fÄr drömma om Norge igen!

VÀska: Restrap Rando Bag HjÀlm: Bontrager Starvos (Finns hos Cykloteket VÀsterÄs i stora storlekar) Cykelbyxor: Aerotech Designs (Finns i storlekar upp till 4XL Amerikansk) Skor: Shimano RC 300 Extra bredd finns hos Velospeed VÀsterÄs (50% rabatt just nu)

0 kommentarer

Senaste inlÀgg

Visa alla
bottom of page