top of page

Bortom horisonten

Vilken cyklist har inte drömt om den stora cykelresan? För mig börjar den med ett mikroäventyr på hemmaplan nära staden där jag bor. Horisonten kan vara närmare än man tror!


VÄSTERÅS 2020-05-09


 

"Den mätta dagen,

den är aldrig störst. Den bästa dagen

är en dag av törst. Nog finns det mål och mening

i vår färd - men det är vägen,

som är mödan värd. Det bästa målet är en nattlång rast, där elden tänds

och brödet bryts i hast. På ställen, där man sover

blott en gång, blir sömnen trygg

och drömmen full av sång. Bryt upp, bryt upp!

Den nya dagen gryr. Oändligt är vårt stora äventyr."


- Karin Boye


 


Vart leder vägen? Frågade en unge man sin mentor. Jag vet inte, svarade mannen och fortsatte: det är inte endast vägen eller målet som räknas utan också vem man färdas med! Men, du cyklar ju ensam, besvarade den yngre. Gud, uttalade mentorn och tittade uppåt, öppna på nytt våra ögon!



Livet kan levas enklare, saktare, starkare! Att alltid vara i centrum gör att vi glömmer gemenskapen. Även elden glöder bäst med flera... ni fattar...



Jag gillar det engelska begreppet "solitude", det skiljer sig från "loneliness". Jag vet av erfarenhet att loneliness kan jag leva utan, men utan några stunder av solitude vem orkar att leva? "Loneliness is an unpleasant emotional response to perceived isolation. Loneliness is also described as social pain—a psychological mechanism which motivates individuals to seek social connections. It is often associated with an unwanted lack of connection and intimacy."


Solitude, egen tid, där kan själen återhämta sig för att sedan njuta av gemenskapen ännu bättre! Kvalitativt!



Jag hade sovit bättre förut, vaknade flera gånger under äventyret. Dock till skillnad från en dålig natts sömn på hemmaplan, här log jag när jag vaknade, lyssnade på skogens alla märkliga och vackra ljud, kokade lite kaffe och njöt av en chokladbit som smakade förvånansvärt bättre. Sådär ja, nu kommer den, sakta... Jag somnar om.





Morgonen är här och vad vacker den är! Jag kan knappt tro att jag cyklade hit - min cykel tog mig hit!


Frukosten är igång och jag njuter av kaffedoften. Snart är det dags att färdas hemåt. Kroppen vill det, hjärtat vill det, hjärnan känner sig redo - själen firar händelsen!


"Den nya dagen gryr, oändligt är vårt stora äventyr!"



Tack Ingemar Gardell och Magnus "Velonavia" för inspirationen och utmaningen!


 

Länkar: Om bikepacking velonaviablog.wordpress.com




Cyklisten: Ebbe Silva. 142 kg. 187cm.

 

Besök gärna vår shop och ta en titt på vår bikepacking mugg och t-shirt.






0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page