top of page

Ja, jag Àr den tjocka cyklisten!

En sorts exposé av hur det Àr att vara tjock, fet, mullig, storvÀxt och allt annat folk har kallat mig för och som jag inte skÀms ett dugg att vara.



Bilderna: Rose Sankt

Ärren efter fjolĂ„rets krasch syns fortfarande i mina armar, ben, knĂ€et och höften; Ă€rren i sjĂ€lens syns dock inte. 2018 var inget lĂ€tt Ă„r, och som grĂ€dden pĂ„ moset kom lĂ€karens besked: depression och burnout! De förlorade kilon och storlekar kom tillbaka i rasande fart i vĂ„gor av trötthet och sorg.  

Jag tÀnkte med mig sjÀlv: "jaha, dags att kavla upp Àrmarna igen och ta itu med det hÀr". Nej, inte denna gÄngen, inte igen. Ingenting kan ersÀtta den vilan kroppen och sjÀlen behöver.


Det fanns en kostnad för det dock. En kostnad jag var beredd att betala för att mÄ bÀttre: Jag blev Ànnu tjockare!


Jag startade XLbiking nÀr jag hade storleken 7XL till vardagsklÀder. Sakta men sÀkert cyklade jag den lÄnga vÀgen till storleken 2XL. Nu Àr jag tillbaka i 3XL för vanliga klÀder och mellan 6-8XL för cykelklÀder. Förvirrande?


Hur tjock Àr "för tjock"?


Svaret Àr lika subjektivt som frÄgan. För mig Àr det mer Àn en kÀnsla eller hÀlsofara. Efter alla kommentarer pÄ vÀgarna, blickar och hat, har jag vÀnt mig att inte skÀmmas lÀngre. Jag Àr den tjocka cyklisten! Ja, det Àr inte klÀderna det Àr magen! Ja, jag har sideboobs, pappakropp, dubbelhaka, och stora vadmuskler. Men jag har ocksÄ en stor passion för cykeln, en tro, vÀnner, familj och nÄgra cykelmÀrken som gör att jag kommer att envisas att synas pÄ vÀgarna! Jag cyklar för mitt liv och min hÀlsa, inte för att fÄ nÄgon annans Äsikt - det handlar om mycket mer! Just nu vÀger jag 143 kg, har diabetes typ2, fetma, och en del annat otrevligt som skrÀmmer bort de "finare" mÀnniskorna frÄn stilpatrullen, tjockfobi- memil-klungan och "han-Àr-inte-som-oss" bunten. SÀrskrivningarna bjuder jag pÄ. Jag Àr för tjock, helt enkelt. Inga men, sÄ Àr det! Jag skÀms inte, lÄt mig cykla!


Mer Àn tomma ord

 

Jag vill uppmuntra dig som kanske sitter hemma och har drabbats av liknande problematik som mig. Du kanske inte behöver envisas att ha cykelklÀder pÄ dig som jag gör (i Àrlighetens namn Àr de bÀttre Àn vanliga klÀder nÀr man cyklar lÀnge, men ibland ser man ut som en falukorv i dem!) Jag anvÀnder dem för funktionen, tro mig: de gör skillnad!

Men, tillÄt mig att sÀga att du Àr vÀrdefull och unik, och det finns oerhört mycket kvar för dig att se och uppleva, förhoppningsvis Àven fÀrdandes pÄ en cykel - dÄ ses vi kanske nÄgon gÄng!


LÄt inte andra bestÀmma över dig. BestÀm sjÀlv! Du har rÀtt att ta kontroll över din egen vardag och njuta av livet pÄ dina villkor! TÀnk pÄ att min önskan Àr endast att inspirera dig med min resa och den jag Àr och gör. Detta Àr en av de viktigaste anledningar för att XLbiking finns: inspiration! Genom bloggen, sociala medier, inlÀgg i diverse appar och communities har jag hittat en inspirationskÀlla som jag vill dela med dig. Jag vill vara bland dem första att visa min tjocka kropp klÀdd i cykleklÀder pÄ vÀgarna, och bÀra min mage pÄ cykeln med stolthet - och mycket cykelglÀdje! Andra kanske följer med? Jag vill ocksÄ pÄverka cykelindustrin eftersom alla cyklister Àr inte Tour De France smala - och vi Àlskar cykelsporten vi med!


SÄ, vinka om du ser mig! Vill du stÀlla frÄgor, gör det gÀrna! Ser du mig med hojen pÄ ett café eller matstÀlle pÄ vÀgen nÄgonstans, tveka inte, frÄga pÄ bara!


Som Di Leva sjunger: "Vi har bara varandra" Och, vilken tur att det Àr sÄ!


XLBiking - Heavy and Rolling. Ebbe tackar och lÀnkar: Goodlegs.se, Sigr.cc, Cyklaomkring.se, Rose Sankt (Du Àr bÀst!)

0 kommentarer

Senaste inlÀgg

Visa alla
bottom of page