Kattegattleden

Cykeltripp. Falkenberg-Båstad och tillbaka

Vilken helg!! Vi bestämde oss för att packa in cyklarna i bilen, köra ner till Falkenberg och därifrån cykla till Båstad där vi bokade hotell, och cykla tillbaka dagen efter. Enligt Google Maps skulle det vara 9,6 mil!

Kittade och redo!
Redo för äventyret!

Av någon anledning valde vi sommarens varmaste helg! Så varmt och inte mycket vind, men så härligt. Jag älskar ju att cykla i värme men till och med jag blev lite tagen 😊

Min man har inte cyklat sedan förra året så vi sa att det blir en njutningsrunda utan tanke på fart eller andra effekter.

Jag cyklar ju ofta på tid eller i watt så i början kändes det så väldigt långsamt, men vande mig vid tempot och det var nog bra, värmen gjorde att man snabbt blev trött och framförallt gick det mycket vatten!

Första stoppet var utanför Steninge, 3 km från Haverdal, Särdals kvarn. En väderkvarn, ett kafe och en butik. Otroligt vackert och goda räkmackor, definitivt värt ett stopp 😊

Vidare ner mot Halmstad där kaffe, jordgubbar och glass väntade på oss… förutsatt att vi hittade till detta sommarstugeområde där makens jobbarkompis huserade. Väldigt trevligt!

Efter Halmstad blev det lite trixigt, och vi började bli lite trötta, vi gick på gps, inte Kattegattleden hela vägen. Kattegattleden är väldigt bra utmärkt men som sagt vi höll oss lite av den, och vi cyklade i lite cirklar och fram o tillbaka, men så småningom så kom vi ner mot Mellbystrand och cyklade utefter havet hela vägen till Båstad, så vackert!! Och vilka cykelvägar!! Inga problem att cykla året runt där nere.

Väl framme i Båstad skulle vi ”bara” hitta till hotellet. Vi, eller jag hade bokat rum på Kvinnaböske krog och hotell. Så himla fint, på landet, med halmtak. Återigen gick vi på gps´s, men i efterhand kan jag säga att vi skulle gått på magkänsla. Vi kom till en korsning, cykelväg rakt fram, världens uppförsbacke åt vänster, gps sa: vänster. Fyyy vad långt uppför men vi kom fram…till slut. 11 mil senare, så lite längre än vad vi hade räknat med.

Trötta i fötter, rumpa och av värmen blev det en dusch och middag. Jättegod mat på hotellet och en trevlig kille som drev stället.

Tidigt i säng, och upp till frukosten kl 08. Vi hade diskuterat o kollat kartan och beslutade oss för att ta den där cykelvägen som vi hade sett. Det var ett förnuftigt beslut, vi rullade i ca 8-9 km, trampade inte 10 ggr på den rutten. Ljuuuuvligt!!

Bestämde oss också för att ta Kattegattleden utan avvikelser och se hur det gick. Kändes oerhört bra i kroppen ändå och vi var pigga och glada och njöt av vädret. Men det är ju lite så att när man ska hem så vill man bara hem och där och då kändes milen som väldigt många och långa. Kändes som att vi aldrig lämnade Halmstad 😊 Men det gjorde vi såklart, efter 5 mil var vi i utkanten, stannade på en välkänd hamburgerkedja, inte lika lyxigt som kvällen innan men snabbt i med mat och iväg igen. Men ojoj vad segt det var efter Halmstad….

Rumpan ömmade, rygg och nacken (hade ryggsäck hela resan), fick ett tryck under foten, nedanför tårna, sååå ont, ibland gjorde det ondare att släppa foten från pedalen och ibland, tvärtom, ondare att trampa, min man, en äkta kämpe hade väldigt ont i sina knän, men han är inte den som säger något förrän det är över hans smärtgräns!

Men Kattegattleden, så vackert, nära havet, kossorna som gick och betade precis utefter stränderna, lukterna från åkrarna, helt magiskt!!

Vi stötte även på en vätskedepå, Olles vätskedepå, svichade man en slant så fick man ta en dricka i hans kylväska. Ett mycket trevligt inslag i värmen.

Det var en skön känsla, blandat med lite vemod när vi kom fram till bilen 😊 helgen gick så himla fort!! Men fina minnen till hösten och vintern. Och cykelbrännan är topnotch så klart!!