top of page

Nishiki Allroad (Sv)

"Mångsidig är bara förnamnet, använd den till all form av träning och transport"

Så skriver Nishiki om sin Allroad modell på deras webbsida




Efter en hel del sökande, intervjuer, telefonsamtal, besök och mejlväxling med olika affärer och tillverkare både hemma och utomlands kom överraskningen: Nishiki ligger faktiskt i Göteborg, inte Japan! Idén var att hitta en lämplig landsvägscykel för överviktiga cyklister (jag vägde själv då över 137 kg).


Hos andra tillverkare vore jag tvungen att byta hjulen till sådana med flera ekrar (32-36), kanske sadelstolpe från kolfiber till aluminium, och möjligtvis bromsar från t.ex. Avid BB5 (som fick underkänd av andra stora cyklister i recensioner) till något bättre. Valet var enkel efter att jag läste Allroads specifikationer: 36 förstärkta ekrar, Tiagra rakt igenom, Tektro Spyre dubbelverkande mekaniska skivbromsar; tilltalande alltså! Cykelns geometri var jag lite skeptisk mot från början, men årets modell (2018) verkar mer förlåtande som om Nishiki hade också kommit på det. Mångsidig? Jag skulle snart få reda på det!

Aluminium cyklar är kända för att vara en aning för styva. Nishiki trotsar det med enkla ingenjörsknep: tillplattade bakparti och smalare sadelstolpe.

Rapp, lagom snabb accelererande, stabil med den långa hjulbasen (storlek 61 eller XL), och tvärtemot vad jag hade förväntat mig var ramen och gaffeln i aluminium ganska bekväma. Jag behöll originaldäcken Schwalbe Lugano Kevlarguard 28mm instegsmodell för den här delen av testet och de fungerade utmärkt. Tiagra bjuder på väl fungerande växlande utan varken bra eller dåliga överraskningar, de sköter sitt helt enkelt! Kassetten består av en 11-28 enhet som jag hade svårt att förstå från början då 11-32 verkar lite mer allroad, men det gick att klara backarna i Dalarna under en 200km färd med en vän. De mekaniska skivbromsar fungerade mycket bra och tänk på att det krävs både kraft och bra modulation för att stoppa en 137 kg tung cyklist färdandes i 50 km/tim. Är du i mycket bra form kan du hänga med klubbkompisar några rundor, annars är Nishikin en snabb pendlar-hoj som inte lämnar en besviken! Är du en XL biker då är du kanske inte orolig över cykelns vikt, annars helt ok! Jag tweakade komforten med mindre lufttryck på däcken, dubbla lager styrlinda och en Specialized Avatar Comp Gel inköpt på Cykloteket.  . Resultat: XLbiking-godkänd! Men, ordet "allroad" ekade i bakhuvudet, det var dags att trappa upp en aning.


Nishiki Allroad som gravel bike



Efter första grusrunda som XL biker stod det klart att 28mm däck inte dög för att kalla cykeln allroad. På med 32mm däck! Jag ville behålla det bekväma landsvägskänslan och som kompromiss beställde jag ett par Continental Gran Prix 4 Seasons med dubbelt punkteringskydd! Jag bytte också styret till ett Ritchey WCS Evomax, och det var de bästa jag kunde ha gjort! Första spontan känsla var att cykeln "kom till liv" med bredare däck och styre! Det styva bakpartiet gav fortfarande samma respons som jag fick på asfalten, och bromsarna med! Enda nackdelen var att det började "klicka" överallt, jag upptäckte sedan att det var gaffeln och den klickar fortfarande. Vi drog ned till MTB stigar och jag tänkte: nu går det något sönder! Allt eller inget, I'm going in! Inget gick sönder, tvärtom, vilken glad cykel, jag glömde bort att jag cyklade med bockstyre så roligt var det! Godkänd med reservationer för gaffeln!


Som touringcykel a.k.a. packåsna



Allroad kommer med fästen för allt äventyret kräver

Nishikin gick utmärkt att utrusta med alla möjliga sorts väskor och skärmar, här finns det monteringshål för precis allt man kan tänka sig! Enda kompromiss var att jag fick lov att montera ett par Elite klämmor för att kunna ha en extra vattenflaska under underröret, då låset och Burra-Burra väskan tog mycket plats.

Kanske inte de mest bekväma touringcykel, men det går att tweaka fram mer komfort på många sätt. Stabil och styv även med tung packning och (tyngre) cyklist.

Packning på plats drog jag iväg för att undersöka ett par grusvägar omkring länet. Cykeln kändes inte tungtrampad utan rullade fint på asfalten. Styrningen var lätt och den långa hjulbasen stabil, vilket medförde att jag vågade lite mer i nedför backarna. Bromsarna fortsatte att imponera även med tunga väskor på.


Grusvägarna var ingen match för cykeln, dock gick det inte som en vals, utan mer åt techno hållet istället! Men, med mindre lufttryck i däcken och mindre sadelhöjd kom vi till rätta! Jag fick kraft när jag behövde och det var roligt att färdas relativt fort med Allroad.


Nishiki Allroad är en styv cykel, punkt slut. Det kan vara både bra och dåligt. Jag gillar det, då jag som tung cyklist kan justera komforten genom att ändra lufttrycket på däcken, tweaka sadeln, stack och reach samt slipper oroa mig för att någon kolfiber del ska gå sönder. Känslan att inte behöva vara min cykels babysitter är bra! XLbiking godkänd!


Som pendlare



Jag gillar reflexer. Viktigt att synas i stadstrafiken.

Vilken fröjd att kunna pendla med den här cykeln! Just då upptäckte jag vad himla tråkig min hybrid var på dessa uppdrag! Jag tog mina vanliga cykelvägar i Västerås och det lilla extra jag brukade cykla på väg hem för att höja pulsen lite. Enda som var riktigt tråkig var att allt gick så fort, jag ville cykla mera! Skönt att kunna snabbt montera pakethållare och väskor och hämta XLbikings nya prylar på posten samt att slippa ha ryggsäcken på! Pluspoäng för de extra bromshandtag som räddade mig vid några knepiga situationer med andra cyklister som surfade i mobilen vid korsningarna och en bilist som kom alldeles för nära! Godkänd med bravur!


Nishikis Allroads köpare


Vem är Nishiki Allroads köpare? Den som vill ha en riktig rolig pendlare med gravel bike kärna och som vill ha en cykel som håller i ur och skur! Gramjägare göre sig icke besvär! 


Mångsidig? Ja! 

Passar för turer och långa dagar på sadeln? Ja! 

Pålitlig? Absolut! 

Bekväm? Om man tweakar lite själv - kanske. 

Prisvärd? Absolut! 

Passar den för cyklister över 120 kg? Ja!

Vacker? Tycker ni inte det?


Med bra val av komponenter är Nishiki Allroad definitivt en cykel för svenska förhållanden. 


- XLbiking.

_________________________________


Låna till din Nishiki


0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page