top of page

TEST - Specialized Roubaix, Continental GP 4S 32mm däck, Gore-Tex skoskydd.

Hej! Vad heter det när en överviktig cyklist antar sig utmaningen att testa produkter för att uppmuntra andra (kanske lika stora) att cykla? Phat Test, förstås! Tillåt mig presentera ett urval av produkterna jag testat (vi håller på att flytta hit alla tester från gamla bloggen, så snart blir det flera).

Specialized Roubaix


Vi börjar med en cykel vars iögonfallande stötdämpare "future chock" delade cykelvärlden itu. Nu finns dämparen även om gravel kusinen Specialized Diverge, och det är faktiskt många som är förtjusta i den. Dock vår egentliga intresse var att få reda på om en cykel helt i kolfiber skulle hålla en överviktig cyklist och fungera normalt i diverse omständigheter. Cykloteket i Västerås antog utmaningen och butikschefen Joakim Janson, som var också nyfiken på resultatet, lät oss låna en Roubaix för ändamålet. Förutom mycket bra produkter och cyklar, har cykloteket även en bikefit avdelning och kan anpassa just din cykel efter din kropp! Jag har gjort min där och rekommenderar! Roubaix:n är en fantastisk cykel och levererade både på asfalt och grus. Under hårda inbromsningar var det inga konstigheter - hydrauliska bromsar är rena drömmen! Future shock var en bekväm överraskning och märktes aldrig medan den slukade ojämnheter, hål och grus. Kombinationen sadelstolpe och future shock fick mig att tro att cykeln hade bredare däck som i min Sequoia (42mm) den färdades smooth som Snoop! Men låt det inte lura er, den här cykel är snabb, mycket snabb, och det kändes!

Specialized Roubaix är #xlbikinggodkänd upp till 126 Kg. Mer än så är du ut på egen risk, så kolla garantin! Jag vägde betydlig mer och cykeln fungerade utmärkt, men kolla gärna med Specialized innan köp!

Continental Grand Prix 32mm däck och Nishiki Allroad Cykel


Däcken på en cykel är kontaktpunkten mellan den och vägen och också en mycket underskattad säkerhetsdel av hela erfarenheten på två hjul. Efter att jag träffade Ingemar Gardell från bloggen cyklaomkring.se blev jag mer och mer intresserade av grusåkning och behövde ett par däck som kunde s.k. mixed terrain turer i alla väder. Cykeln visst jag om redan, Nishiki är designade i Göteborg och är en pendlare av kaliber i alla förhållanden året runt! Dessutom var Nishikin perfekt för mig med sina starka 36-ekrade asymmetriska hjul, extra bromsreglage (läser de pendlarnas tankar på Nishiki?) bekväm geometri och underbart val av komponenter för prisklassen! Jag hade cykeln lite över ett år och aldrig haft någon problem med den - super duper #xlbikinggodkänd alltså (Upp till 136kg plus lätt last). Som ni ser på videon är cykeln snabb, rapp, och accelererar ordentlig när man vill tack vare den styva aluminium ramen. De mekaniska skivbromsar från TRP har alltid lyckats att stoppa mig även när jag åkte i nästan 70km/h nedförsbacken mellan Norberg och Fagersta efter en 210km runda till Falun med en god vän! Det går att utrusta cykeln med pakethållare och skärmar, vilket jag senare gjorde för lite nanoäventyr i närheten av Västerås. Enda besvikelse var däcken. Jag bestämde mig för att byta till Continental Grand Prix 4 Seasons 32mm. Att byta från 28mm till 32mm kändes stort i början, men jag tog måttet på de nya med högsta tillåtna lufttrycket och bekräftade att de var 32mm. Jag testade däcken och cykeln på grus (Hälleskogsbrännan och grusvägarna mellan Västerås och sala) rötter, single track, vägstenar, trä, glas (menade inte dock), i totalt 1376km. Inte en enda punktering! Det kändes nästan overklig! Med lite mindre lufttryck i däcken fick jag betydligt mer komfort än på de 28mm som var på cykeln innan. Eftersom de nya däcken var större trodde jag att de rullade saktare. Det visar sig precis tvärtom! Anledninge för att jag trodde det gick saktare var att jag fick mindre vibrationer från underlaget, eftersom Contis GP4 var tystare och dämpade ojämheterna bättre. Efter lite koll på Strava kunde jag konstatera att ekipaget rullade det fakto snabbare! Cykeln och däcken är #xlbikinggodkänd (instagram) med bravur!



GORE TEX bikewear Cykelskoskydd



Låt oss säga som det är: för att ett par skoskydd ska effektivt ersätta ett par riktiga vinter cykelskor måste de vara exceptionellt bra! Ska du dessutom som XLbiker, stor cyklist, cykla hela vinter rekommenderar jag att du sparar till ett par vinter cykelskor. Att hålla fötterna torra och varma ät viktigt för alla som cyklar mycket och länge, och vintrarna i Sverige är inte att leka med. I en PHAT TEST (kommer senare) underkände jag till och med Specialized Defroster cykelskor! När Gore Tex bikewear skickade mig ett par skoskydd tog jag dem genaste ut och testade! De levererar vad de lovar, men förvänta dig inte mer. Efter ett par månader användande gick sulan sönder, totalt förstörd. Dock funkade resten utmärkt och jag fick skydd från vatten, snö och vind. Dessa är bra att ha under långfärd på landsgväg en regnig sommar, eller som skydd mot kyliga vindar under hösten och våren, dock tycker jag att på vinter lämpar de sig till kortare pendling och mycket korta turer som på videon. Så, #xlbikinggodkänd med reservationer. I kommande PHAT TEST ska jag prata bland annat om ett sadelmärke jag har lärt mig att uppskatta mer och mer: Brooks! Jag har recenserat deras C17 modell och just nu testar jag B17. Ja, jag vet: vad sjutton? Det kommer... _________________

Kolla gärna fliken "shop" här på bloggen. Där finns länken till affärer jag har besökt, intervjuat, pratat med chefer och kollat servicenivå hos medarbetarna. Jag annonserar inte det jag varken litar på eller känner att det kommer att gynna övriga XLbikers! Ride with pride! Ebbe - XLbiking.


0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page