top of page

"Vad gör du på en landsvägscykel?"

Jens Lindahl spränger gränserna och visar var skåpet ska stå. En cyklist som få, han åstadkom fantastiska prestationer utan varken sponsorer eller uppmärksamhet.

Vi får veta mer i denna exklusiva intervju som utmanar Cykelsverige.


LUND 2020-03-26

Det går undan! En XL Biking som inte ger sig. Bild: Sportograf/ Lindahl.

11 Vätternrundor, 10 Halva Vättern. En cyklist av kaliber!

Skåpet står i Lund


| Hej Jens! Det är imponerande vad du cyklar! Hur började du? Första cykeln?


Hejsan! Min första cykel var en riktigt blå färgad äldre modell av BMX som jag cyklade runt hemma i området med grannbarnen och slirade däck till höger och vänster tills pappa blev en aning arg för att vi fick köpa nya däck hela tiden!

Det var min pappa som tog den givna rollen att lära mig att cykla då det var han som var cyklisten i familjen och den som har/hade bäst kunskap om cyklar.


|Vad är det som är så kul med att cykla? Varför gör du det?

"När jag cyklar får jag absolut frihet, en egen tid för att koppla av och vara mig själv utan att behöva ha några tidsbegränsningar samt får ta in alla intryck av omgivningarna"

Att kunna ge sig ut och cykla som motionsform är ett viktigt och bra sätt att få sin träning gjort kort och gott .


Jag har haft turen att ha cyklat 11 Vätternrundor och 10 Halvvättern. Den första Vätternrundan kom 2008 och året därefter, 2009, blev startskottet för att köra båda rundorna under samma år.


Inte utan motgångar



|Du är en ganska stor cyklist, en XL Biker (det gillar vi). Känner du att du blir bemött med respekt i Cykelsverige i sin helhet?


Redo för en löprunda.

Någon respekt i början va det svagt om just för att man var en större cyklist och passade inte in i normen av att vara en fjädercyklist. Definitivt inte i en del cykelaffärer när det kommer till kläder…

Där tar det stop 9 av 10 gånger skulle jag påstå.

"Folk har ju givit mig lite blickar och frågat vad jag gör på en landsvägscykel"

Sedan i helheten är det blandat hur man blir bemött. En del tycker man är grym att man orkar som storväxt, andra tycker inte man har något med cykelsporten att göra.



Inte helt lätt att smälta in. Folk har ju givit mig lite blickar och frågat vad jag gör på en landsvägscykel. Men visst det har väl blivit lite bättre den sista tiden, dock är vi ännu inte i mål med jämlikheten i Cykelsverige. Vad som skulle behövas ändras i Cykelsverige är just jämlikheten - Att alla kan bli accepterade även om man är en större cyklist. Vi har alla varit nybörjare någon gång och trots att vi är olika stora så är kärleken lika stor för cykelsporten.


|Skulle det ha hjälpt dig om du som andra cyklister hade fått sponsorer?


När det kommer till sponsorer så här jag aldrig haft några, men det skulle ju absolut vara både trevligt o kul att få vara ett ansikte utåt för en eller flera sponsorer.

Jag har en del andra rundor jag brukar cykla, bland annat Ringsjön runt, Bjäre runt, Vombsjön runt m.fl. Jag har även börjat att ta upp löpningen på nytt som en alternativ konditionsträning vilket är riktigt härligt o roligt! Det har blivit ett par stycken motionslopp inom löpningen med.


|Hur kom du i kontakt med XLBiking och vilken roll har det spelat för dig?


Oj, bra fråga! Jag hittade XL biking via Instagram av en ren slump tror jag…

Lite osäker faktiskt (hahaha). Jo, men

XL biking har ju betytt väldigt mycket då

Man känner att det är som en stor familj med lika tankar kring större cyklister

där man kan verkligen vara sig själv o byta erfarenheter, peppa varandra

och sprida en massa kärlek.




Kan jag så kan även du


|Vad skulle du vilja säga till andra XLBikers, överviktiga cyklister? Några tips, råd, kloka ord?


Det finns inga begränsningar! Det är bara att ge sig ut o njuta för ingen annan ska styra ens liv eller trycka ner

en, bara för man är en större cyklist!

Jag brukar säga: kan jag så kan även du!

"Kan jag som är en stor cyklist genomföra alla dessa cykellopp under ca 20 års tid så kan även du som just nu läser detta! "

|Här kommer en fråga som vi stora cyklister är alltid nyfikna på, har du någon drömcykel i sikte?


Stora cyklister vågar. Vågar ditt företag?

Just nu cyklar jag enbart på landsvägscykeln, men testade på MTB och gillade även det! Men jag har dessvärre inte råd med någon sådan cykel just nu.


Hade gärna fyllt på med att köra MTB Vättern också när man ändå är på plats.




|Några avslutande ord, någon du vill nämna? Ordet är fritt!


Oj, nu blir det lite tufft känslomässigt. Jag vill absolut tacka min älskade pappa!

Hade det inte varit för min pappa o hans kärlek för cykelsporten så hade jag inte

varit där jag är idag! Han tog in mig i cykelsportens värld vilket jag är så otroligt tacksam för. Han inspirerar mig hela tiden när vi är ute o tränar.

"Han är kort o gott min älskade pappa och stora idol."

Avslutningsvis så vill jag mest tacka så mycket från min sida och hoppas att ni vill följa mig o min resa genom cykellivet o löpning, och hoppas jag kan inspirera någon i detta avlånga land! Ha det så jätte bra och sköt om er i dessa Corona tider! Vem vet, vi kanske ses ute på vägarna! Instagram: @lindahl84 ______________________

Vad gör ni på en landsvägscykel? Jens har visat vad han gör och det är vi tacksamma för! Vilken kille!

________________________

Fakta Namn: Jens Lindahl Ålder: 36

Bor: Lund Vikt: 120+ kg

Längd: 186cm.

XL Biking. Besök gärna vår shop sidan här i bloggen och stöd vårt arbete. Vi finns för att inspirera och motivera flera att cykla samt för att utmana och uppmuntra cykelbranschen att inkludera alla cyklister genom samarbete, konsultationer, produkttester och samtal.



0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page