top of page

Winter miles, summer smiles - eller?

Myt? Verklighet? Ska man träna inne eller ute på vintern? Ska man träna alls?



Jag har släkt i Brasilien, och varje vinter när jag delar bilder från Sverige på familjens Facebook blir kommentarerna mer kreativa: "Oj, det där ser ut som en National Geographic dokumentär eller nåt, det är jättekallt va?". Ja det är kallt, det snöar, underlaget är inte det bästa, det tar för lång tida att sätta på sig kläderna och hitta prylarna, men det är något med vintercykling som lockar och förundrar.


Skön känsla att vara den enda "XL" cyklist ute i kylan - åtminstone på vägen från Västerås till Skultuna.

Så, på med vinterskorna, handskar, underställ, varma byxor, fleece, jacka, you name it! Cykla vill jag göra ute! Detta utesluter såklart inte inomhusträning i form av olika gympapass med fokus på olika muskelgrupper. Som överviktig har jag lärt mig att uppskatta alla "soft" pass på Friskis o Svettis, som är skonsamma mot alla leder och i mitt fall en axel som hämtar sig från fjolårets krasch.



Roddmaskinen är ett utmärkt komplement till cykling och hela kroppen tränas under ett pass. Lagom mjuk styrketräning i kombination med core och balansträning hjälper att behålla stabiliteten på cykeln. Har du möjligheten lönar det sig att investera i en liten "pain cave" på hemmaplan och köra s.k. active recovery. Den enda som inte lockar mig är att cykla med trainers och Zwift, inte än, men jag håller mig öppen för idén. Är du en duktig Zwift evangelist berätta gärna mer!



Sinnesro, frisk luft, fina utsikter. Att cykla ute är inte helt fel kylan till trots.

Winter miles, summer smiles - visst är ordspråket legit! Välj en enkel runda att cykla på, håll lagom fart, njut en aning. Snö och is hjälper att skärpa färdigheterna på cykeln, du blir helt enkelt en bättre cyklist. Det gäller att planera lite innan, ta med lite kaffe och din favorit mat (som inte fryser) behåll den nära kroppen för säkerhets skull, och ge dig ut! Ser du en lång (och rund) farbror som går lite konstigt och nästan ramlar med stavar i händerna ta det lugnt - det är bara jag som envisas att lära mig att åka längdskidor och inkorporera det till min vinterträning!


Ride with pride!


0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page