top of page

XL Biking MTB - Dagbok av en nybörjare 1. Testa!

Varför väntade jag såhär långt med att testa MTB? Det var min känsla efter första turen för några veckor sedan. Nu kan jag inte släppa cykeln!

VÄSTERÅS 2020-08-12


Jag cyklade en del BMX på yngre dagar (Ja, jag är gammal nog för att säga detta) och saknade farten, tricksen, terrängen och luftfärderna (hoppas frun inte läser bloggen idag!). Jag hade funderat en del på MTB som ett bekvämare alternativ för att få tillbaka den gamla BMX känslan, och cykelkompisen Gardell hjälpte med att visa fina spår omkring Västerås. Jag tvekade, jag är överviktig och ska nog nöja mig med mindre farliga cykelturer, tänkte jag tills jag fick pepp och uppmuntran från två tuffa MTB tjejer i vår XL Biking Instagram Community, Virre och Ironwoman Sanna. Då kom gnistan!


MTB ska upplevas


Nog med snacket, MTB ska upplevas! Jag bestämde mig att besöka Aktivt Uteliv Björnögården i Västerås och hyra en av deras cyklar - vilket var bra för de hade just dem jag hade undersökt på webben, nämligen Merida Big Nine!

Big Nine har en snällare, inte så racig, geometri som passade mig perfekt. Jag använde Meridas Size Calculator på deras webbsida och storleken XL var som gjort för just mig!

Cykeln på bilden ovan köpte jag efteråt och är mycket nöjd med den. Jag har kontaktat Merida för att få reda på viktgränsen för just Big Nine, jag väger 142 Kg. De svarade att just min Big Nine SL 20 inköpt på XXL tål upp till 130 Kg- jag cyklar på egen risk. Däremot kan jag säga att Allebike har cyklar som tål upp till 140 kg.


Första försöket


Hur dumt det än låter, ibland är jag lite av en "go big or go home" typ. Redan vid första åket ville jag testa Aktivt Utelivs lilla MTB teknikbana. Jag vågade inte ge mig på alla hinder, förstås, men, hade tillräckligt roligt för att bestämma mig att fortsätta med MTB och till och med skaffa en! Kul att kunna hyra först och sedan hitta fina grusvägar omkring Björnön! Första turen avklarade! Många leenden och "vill ha" känslor!


Lärdom efter turen:


1. Springskor är inget att cykla MTB med, framför allt när man är lika stor som jag är - de är för mjuka och kan gå sönder på stenar och rötter.


2. Bromsa inte för hårt med frambromsen!


3. Lägg vikten på bakhjulet när det går utförs, men överdriv inte - och bromsa inte hårt i kurvorna, försök att modulera en aning. Bäst är att bromsa innan!


Andra försöket


Ny hoj och en massa glädje, valde dock ett för svårt spår. Efter en del "push a bike" kom belöningen: pumptrack och fina kurvor att glida i! Back in the game! Nja, inte så fort, gick vilse och GPS:en gjorde det med. Naturen och magkänslan hjälpte mig på spåret igen, men hemkomsten blev försenad!


Lärdom efter turen:


1. Det är inte dumt att kolla karta och ladda ned GPX filen (om den finns tillgänglig) innan man ger sig ut. Det är inte alltid säkert att spåret är väl markerat.


2. Justera framgaffeln efter din vikt. Väger du över 100 kg är gafflar med luft eller olja som gäller, vanliga "coil" gafflar är inte roliga för oss tungviktare!


3. Kolla lufttrycket i däcken noga, men pumpa inte för hårt i onödan, om inte du vill slängas hit och dit av hårda däck! Dessutom är det mindre grepp om de är för hårt pumpade! Din rumpa kommer att tacka dig med!



Tur med en kompis


En erfaren kompis bjöd på tur och tips! Det är imponerande hur mycket bättre och snabbare man lär sig när man följer en bättre cyklist! Körde några spår och stigar som jag vet att jag skulle inte ha vågat om jag hade jag cyklat själv! Ingen vurpa! Succé antar jag (???).


Man lär sig när man följer en bättre cyklist! Körde några spår och stigar som jag vet att jag inte hade vågat ensam

Han valde ett flowigt spår med några enklare tekniska partier, Badelundaåsen - Mälarparken, kartan och GPX fil (till Garmin) finns på Trailforks .



Lärdom efter turen:


1. Alla har en kompis som lovar fina grusvägar och flowiga spår - lita inte alltid på honom! Skämt åsido, våra uppfattningar om vad som är vad varierar, så kolla alltid med varandra och kommunicera! Jag lärde mig massor under turen! Det finns också MTB kurser hos Aktivt Uteliv - ett bra alternativ! 2. Djurspill är inget kul att ha på vattenflaskan när man är törstig! Då förstår man vitsen att ha en ryggsäck med vätskesystem!


3. Snälla, håll blicken framåt! Det må vara frestande att titta rakt ned på hjulen för att undvika tråkigheter, men tro mig - det är ingen kul att lyfta blicken och se världens gupp framför sig och inte kunna reagera i tid!



Tredje försöket


Nu skulle dem nya kunskaperna sättas på prov! Tillbaka till spåret och denna gång med mer mod och gnista! Jag ville dit, var inte rädd samt ville utforska lite mer! Ingen återvändo! Nu kör vi!


MTB dojorna kändes rätt på fötterna, jag ville börja med platta pedaler trots att jag är van med klickpedaler, men jag ville lära mig utan att oroa för att fötterna sitter fastklistrade på cykeln ifall jag ramlar! Apropå ramla, borta är flaskorna som ramlar ur cykeln! Vattnet har jag numera i ryggsäcken, den rymmer mer än flaskorna och är varken i vägen eller faller!

Jag valde en Siskin 8 från Osprey väskor av den enkla anledningen att den passar mina breda axlar. Jag läste i MTB forums att övriga märken kan vara för små för stora cyklister. Ospreys Siskin passar bra, men midjebältet var för kort (no surprises here). Det som var en fantastisk överraskning var Ospreys utmärkta kundservicen och den s.k. "Almighty Guarantee". De vill inte lämna någon utanför och i skrivande stund skräddarsyr de mitt alldeles eget bälte med mina mått! Wow!



Lärdom efter turen:


1. Drick tillräckligt, ät regelbundet! MTB kan vara rätt så ansträngande och inget kan sabba din upplevelse fortare än en tom mage och en energilös kropp! Detta är livsviktigt då MTB kräver mer av dina muskler och reflexer, och eftersom man får en sådant adrenalinkick märker man inte hur trött man egentligen är! Se till att ladda ordentligt!


2. Myggmedel/ Fästingmedel är inte lyx! Använd! De finns överallt och vill åt ditt blod! Har du inte vaccinerat dig mot TBE är det läge att göra det.

3. Tänk inte för mycket innan du kör över ett hinder. Det är ok att välja att inte göra det också, du blir inte "mindre cyklist" på grund av det! Det går bra att kolla hindret och föreställa dig vilket linje du ska välja. Men, noja inte för mycket, antingen gör du det eller så gör du det inte. Tveksamheten sätter spår som är svårbearbetade sedan. Under turen blev det en massa "nej" från min sida, men I will live to ride another day!


Innan du ger dig ut


Jag rekommenderar att du kollar på Youtube videos om MTB och skaffar en generell idé över vilka typer av MTB cyklar finns och vilka tilltalar dig mest. Det finns seriösa och oseriösa MTB kanaler på Youtube, men jag rekommenderar Seths (video nedan) och GMB. Dessa har bra tips och råd för nybörjare som mig och för mer erfarna åkare med!



Kolla gärna vår XL Biking instagram community, där finns många MTB:are och andra cyklister som du kan prata med om tips, cyklar och mera. Var inte rädd, det finns inga dumma frågor, och de flesta av oss är överviktiga cyklister som kan relatera till en del upplevelser :) Happy Cycling!!!


 

Cyklist: Ebbe Silva

Längd: 187 cm

Vikt: 142 kg

Jersey 2: Sigr Explorer MTB shorts: Aerotech Designs Keps: Sigr

Ebbe rekommenderar: Medevi rumpsalvan.


 

XL Biking arbetar för att inspirera och motivera flera överviktiga att cykla, samt med att forma en mer tolerant och inkluderande cykelkultur i Sverige och globalt. Stöd gärna vårt arbete genom att handla i vår shop

Tusen Tack!


0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page