top of page

XL Biking MTB - Dagbok av en nybörjare 2. Stigar.

Upplevelser, insikter, WTF's, att cykla MTB som överviktig är bland det roligaste och jobbigaste jag gav mig in på i år. Häng med och bidra gärna med tips!

VÄSTERÅS 2020-09-18

Lättare stigar lockar mer och mer, men har jag "rätt cykel" för lite svårare sådana?
XC eller Cross Country Merida Big Nine

XC, Trail, eller Gravel Bike?


Så, jag skrev till Merida Sverige och frågade om min Big Nine max systemvikt, alltså cyklist + eventuell last, svaret var: 130 Kg. Jag väger 142, men med lite justeringar av luftdämpningen i gaffeln och luftrycket i däcken fick jag en bra början. Sedan kom jag på att Big Nine är en XC cykel, mer anpassad för grusvägar och kanske lättare stigar om alls. För mig var det lite tråkigt att cykla grusvägar med en mountain bike då min

gravel bike gör ett mycket bättre jobb på

Gravel Bike Pelago Stavanger Outback

dessa. Jag vet att en XC mountain bike kan vara snabb om inte snabbare än gravel bikes, men jag skulle inte ville ge mig ute på långfärd på grus med endast en handposition att välja och dessutom med ett flera kilon tyngre ekipage.


Nä, det känns roligare att ta MTB:n på enklare stig och flowiga trails, men nu har jag börjat märka att en "trail" MTB skulle kanske klara det bättre en min instegs XC.


Jag tar gärna emot lite råd!



Visst klarar min XC en hel del och lever upp till det Merida lovade - ja, absolut! Jag gillar denna hoj och har det kul varenda gång jag är ute med den. Följande märkte jag:

1) XC hojen har en styrstam som känns lite för lång när man åker nedförs och behöver flytta sin egen tyngdpunkt lite längre bak på hojen.


2) XC sadelhöjd funkar super bra när man klättrar eller när man behöver trampa ordentligt och fort. Dock funkar det mindre bra när man åker nedför lite mer tekniska stigar - en dropper post (sänkbar sadelstolpe som man aktiverar från styret) vore en bra upgrade!


3) XC hojens gaffel har bra travel, som det heter, 100-120mm, dock kändes det som att mer vore att föredra för stigar och steniga, rotiga partier.

Merida Big Nine kom med en Manitou Markhor gaffel som har även rebound kontroll. Tillverkarens rekommendationerna för justering av gaffeln för min vikt är utmärkta för XC, dock känns för "hoppiga" för stigar - jäklar vad man kastas hit och dit av gaffeln. Då fick jag ha mindre lufttryck i den och mindre rebound för att inte slängas från cykeln.


Apropå gaffeln, Manitou Markhor har en sk reverse arch konstruktion som gör det nästan omöjligt att hitta stänkskärmar för den. Inget som en getto lösning inte fixar. Jag kollade på nätet och klippte mina egna skärmar med röd reflex tejp på sidan med tanken på hösten och vinterns mörker. Nja, ville inte att de skulle vara tråkiga bara.


Några funderingar

Merida Big Nine funkar för det mesta, kanon instegs MTB
  1. Blir det för tokigt om man byter styrstammen mot en kortare för att göra nuvarande cykeln mer trail / stig duglig?

  2. Är det värt att uppgradera sadelstopen till en dropper post på en XC hoj?

  3. Har ni haft problem med SRAMs Eagle växelsystem? Känns som de två större ringarna är väldigt jobbiga och känsliga att justera rätt så att man kan växla dit klanderfritt.

Där har ni det! Nu har jag börjat cykla stig, men det blir fortfarande en hel del "bails" då jag lär mig en massa nytt om min position på cykeln, sadelhöjd, placering på pedalerna och vad som funkar och inte funkar när man åker utförs.


DISCLAIMER: Jag vill så gärna att ni kommenterar och vår community kan berikas av era tips och råd. Dock, eftersom vi har mobbats och hatats förut för att vara överviktiga begränsar vi rätten att kommentera till de som registrerar sig och loggar in. Hoppas att ni förstår det, syftet är inte att samla era e-post adresser och skicka en massa spam, nej! Vi vill bara skydda våra medlemmar från tråkiga upplevelser. Tusen tack! - Ebbe out! Peace to all!



0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page