top of page

XL Biking MTB - Dagbok av en nybörjare 3. Cykelpark!

Dags att testa cykelpark! Men, var hittar man en som inte skrämmer en noob? Svaret var en trevlig överraskning i en liten stad som vågar mycket!


FAGERSTA Oktober 2020

Jag är säker på att det är flera som har kollat på härliga YouTube MTB videos i vilka cyklisterna nästan svävar över hindrar, features, broar, drops, stenar och rötter! Jag erkänner direkt att dregel-faktorn över Whistler bikepark, Åre bikepark, Sälen och Järvsö för att nämna några, är upp i 100% när jag tittar på deras videor. Så fantastiskt att se alla dessa flowiga, långa trails, allt verkar så lätt och underbart tills man får testa själv! Uppfatta mig inte fel nu, de är kanon fina, men också lite krävande! Och eftersom jag ville leva för att cykla en dag till valde jag en ödmjuk men extrem rolig cykelpark i Fagersta för att börja med.

Så, på med cykelbrallorna och Medevi Salvan, pumpa gaffeln och däcken, och iväg på vägen 66 till en liten stad som vågar mycket!

Så säger kommunens hemsida om parken: "Vid Fagerstas Södra IK cykelpark finns möjlighet att cykla en anlagd MTB-bana - en teknikbana i skogen för både barn och vuxna! Banan är en cirka 2 kilometer lång terrängbana anpassad efter olika kunskapsnivåer, från amatör till mer avancerad åkare.

Vid Fageråsen finns parkering för bil, dock för tillfället inga bekvämlighetsmöjligheter så som omklädningsrum eller toaletter."

Det märktes att hösten hade slagit kraftigare i Fagersta än i Västerås där jag cyklar mest. Men, löven hindrade inte nyfikenheten, tvärtom! De bidrog med en utmaning för sig: nämligen att försöka att hålla mig till banan utan att flyga iväg från alla berms!

Jag hade tänkt mig först en rekognosceringsrunda utan mycket dramatik, men parken är välbyggd och bjuder på fina (om än en aning korta) partier där man kan gasa på lite innan kurvorna och mindre hopp som man kan pumpa sig igenom. Coolt! Fy vad roligt det var! Jag föll för frestelserna redan vid första turen!

Den största utmaningen var nog att våga släppa bromsarna, men efter andra turen gick det bättre. Jag försökte även att få lite luft och hoppa, det gick sådär... Men spännande var det i varje fall! Hm, fel utryck? Nej, jag ramlade inte denna gång.

XL Biking vill tacka initiativtagarna i Fagersta och alla som är bakom Cykelparken, den är precis vad den lovar och det finns något för alla där! Hoppas andra städer (Västerås, please!) också bygger liknande anläggningar och bidrar till att flera cyklar och rör på sig. Cykelsporten ska vara som Fagersta cykelparken, inte endast till cykeliten men till alla som önskar sig roliga och utmanande stunder på två hjul! Bra jobbat!


Så där har vi det! En 142 kg tung nybörjare som envisas att bryta fördomarna mot överviktiga och vill inspirera andra att cykla och ha det roligt utan att oroa sig för vad andra tycker om det, lättare sagt än gjort, men vi kämpar vidare! Tack för att ni läser bloggen, följer på Instagram och stödjer vår kamp för att flera ska cykla! Nedanför finns det videor med olika tekniker man kan ha nytta av i cykelparken. - ES.




0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page