top of page

Fika- nÀstan viktigast under cykelturen!

NÀr jag ska ut och cykla Àr det mycket som ska planeras. Vart cyklar vi? Hur lÄngt? Höjdmeter? Gorunda, dvs lugnt tempo, eller kör vi hÄrt, men framförallt, VAR fikar vi???


VÄr nyaste skribent Sanna "Ironwoman" Josefsson berÀttar.


För en del Ă€r fikan inte viktig, det finns till och med dom som inte fikar (jĂ€ttekonstigt) men jag tycker det Ă€r trevligt. Är man nĂ„gra stycken som Ă€r ute sĂ„ Ă€r det inte sĂ„ lĂ€tt att prata med varandra, och ligga mer i bredd Ă€n nödvĂ€ndigt försöker man ju undvika, sĂ„ fikapausen Ă€r ett bra sĂ€tt att fĂ„ snacka av sig. Cyklingen ska ju vara ett trevligt sĂ€tt att umgĂ„s tycker jag, sĂ„vida om inte ligger i hĂ„rdtrĂ€ning, dĂ„ fĂ„r man kanske fika efterĂ„t 😊



Om du Àr i nÀrheten av Hyssna, Marks kommun nÄgon gÄng sÄ tycker jag att du ska besöka Blommigt och Prickigt. Ett otroligt mysigt cafe dÀr dom bakar allt frÄn grunden, dÀr kan du Àven Àta lunch, och har du stora ryggsÀcken med dig kan du köpa blommor till trÀdgÄrden eller inredning.


Alexandra Borg, som driver blommigt och prickigt berÀttar:


"Blommigt & Prickigt Àr ett café med eget bageri som bakar allt frÄn grunden. Vi Àr noga med valet av vÄra rÄvaror och köper sÄ mycket vi kan nÀrodlat."

Alexandra berĂ€ttar vidare; “Vi har en stor uteservering och nu under Corona har vi Ă€ven en uteservering i trĂ€dgĂ„rden. VĂ„ra kunder uppskattar vĂ„rt hantverk och vi hĂ„ller Ă€ven pĂ„ att utveckla vĂ„r restaurangavdelning.

I dagslĂ€get har vi dagens lunch mĂ„n-sön och Ă€ven en cafemeny med god vĂ€llagad mat. Kött och fĂ„gel Ă€r alltid svenskt. MĂ„let Ă€r att utveckla restaurangavdelningen till att Ă€ven i framtiden kunna ha öppet kvĂ€llstid.”



 

Personligen tycker jag att man ska ta en svÀng dit, deras bakverk Àr riktigt riktigt goda, och det finns plats om man Àr ett större gÀng. Denna uteplats Àr fantastisk!!!



Jag hoppas att ni alla cyklister, stora som smÄ fÄr mÄnga fler mysiga cykelrundor, och upptÀcker smultronstÀllen och cykelfik i sommar och höst! Passa pÄ!


Text: Sanna Josefsson.

 

Hej pÄ er alla lÀsare!

Susanne heter jag, men kallas för sanna. Jag tĂ€nkte bara slĂ€nga in en liten presentation för er som inte lĂ€st blogginlĂ€gget om mig😊


Jag Àr 48 Är, bor i SÀtila, Marks Kommun dÀr jag har man och 5 barn. Jag ska precis börja lÀsa till specialpedagog, otroligt spÀnnande.


PÄ fritiden hÄller jag pÄ med trÀning, mycket trÀning. Cykel, löpning, simning, styrketrÀning och Àr med i Team XL Biking. TÀnkte Àven hoppa in och göra lite blogginlÀgg hÀr. Hoppas ni gillar det!

 

XL Biking arbetar för att öka social inklusion och integration av alla cyklister som kÀnner sig bortglömda av cykelbranschen och cykelmedia.


VÄr community i sociala medier vill normalisera bilden av en cyklist och vÀlkomnar alla som vill vara med. I dagens Sverige och globalt mobbas man fortfarande för att vara överviktig och cykla, för att ha funktionsklÀder pÄ sig, och diskrimineras i affÀrerna för att vara "tjej" eller "inga riktiga cyklister".


XL Biking vill bjuda cykelbranschen till samarbete och motverka dessa fördomar och informationsbrist genom att hjÀlpa skapa en bÀttre cykelkultur genom att vara "aktiva med det positiva, inte militanta med det negativa".


Stöd gÀrna vÄrt arbete genom att handla i vÄr shop - Tusen tack! SHOP: XL Biking

0 kommentarer

Senaste inlÀgg

Visa alla
bottom of page