top of page

Motivation!!

Hur gör du när motivationen tryter? En bra fråga i dessa tider när de flesta tävlingar och motionslopp är inställda. Själv känner jag att min egen motivation dalar lite just nu.



Vädret är ostabilt och som en sann solskenscyklist tappar jag sugen när molnen hopar sig och vinden är så stark att du riskerar att antingen köra in i en vägg eller bli avkastad från sidan, för är det något vi cyklister vet så är det att medvind, det har inte vi :)



Jag tränar ju inför en halv Ironman. Planen var juli 2020.... men det vet vi ju hur det slutade, så nya planen är 2021. Jag har en coach som lägger upp mina träningspass åt mig, som tur är för annars vette 17 hur detta hade slutat! Har man en coach så förväntas man ju träna regelbundet, och för att klara det så zwiftar jag. För dig som inte vet vad Zwift är, så är det lite som ett tv-spel :) du har en cykel, en trainer, en dator/tv/ipad. Du kopplar upp trainern via bluetoth till den enhet du har. Väl inne skapar du en profil, vikt, längd, kön, ålder. Sedan får du en cykel och 3 olika världar där du kan välja att cykla olika längd och höjdmeter.


Det finns möjlighet att köra race, vilket många proffs faktiskt gör, gruppcykel eller bara cykla själv. Ja det finns mycket att göra där :) Jag har lagt många träningstimmar på zwift, har även ett löpband, med en fotpod som fungerar på liknande sätt som då gör att jag även kan göra mina löprundor inomhus om vädret är dåligt, eller under vintern.


Visst hjälper Zwift till att hålla träningen vid liv, men motivationen? Hur håller man den vid liv? Den är ju ingenting som bara finns där, den får man mata hela tiden... Det är inte alltid lätt Men jag tänkte ge mina personliga tips på vad jag brukar göra:


"Se träningen som din egen tid, din bubbla där du kan släppa ut negativ energi, få in positiv energi."

1. Är du inne i en svacka, träna det som du tycker är kul, sätt inte hög press på dig själv, tillåt dig att bara röra på dig för att du vet att du egentligen tycker om det.


2. Inspireras av andra.... Ibland kan det funka, ibland kan det ha motsatt effekt, då kanske du behöver släppa sociala medier ett tag, scrolla förbi de som kan ge dig dålig energi.


3. Anmäl dig till ett lopp! eller någon utmaning som du kanske drömt om. Det ger dig ett mål att ha i sikte.


4. Ät bra mat, näringsrik, drick mycket vatten och tänk på sömnen!!

Viktigare än man tror : )


Jag hoppas att du kanske hittar något som passar dig :)


Sanna.

 

Mer om mig finns att läsa här: Järnvilja - En modig kvinna ställer upp.




0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page