top of page

TEST - Chamois Cream/ Byxsalva

Inget är (bokstavligen) mer irriterande när man cyklar än en bakdel som protesterar före, under och efter cykelturen! Man känner att kraften finns där, cykeln är finjusterad och rullar kanon bra, klubbens tröjan sitter fint och det perfekta fikastället är inom räckhåll - men, ack vad ont det gör, det skaver där solen inte skiner och desto mer man trampar desto ondare blir det, man måste vända hem! Men, lugn nu... Lösningen finns och vi har testat flera varianter!


VÄSTERÅS 2020-07-20


VARFÖR BORDE JAG ANVÄNDA CHAMOIS CREAM?


När jag började cykla på nytt vägde jag 156kg och hade inte det blekaste aning varken om att det fanns cykelbrallor med stoppning i olika tjocklekar eller om att rumpsalvan kunde förhindra skav och eventuella besök till akuten! Så, på med tränings shortsen, ett vanligt par kalsonger (prova inte det hemma) i bomull och let's go! Stort misstag! Efter dagen 1 kändes det rejält runt sittbenen, ovana tänkte jag. Dagen 2 ökade jag takten och avståndet , då var tragedin ett faktum: två djupa sår, blod och 3 månader utan att cykla! Det positiva var att under tiden jag låg (gick inte att sitta) nördade jag mig in på allt vad chamois cream hette och beställde hem mina första burkar.


Jag märkte snabbt att alla Tour-de-France cyklister använde chamois cream, och mestadels av dem personer som hade cykling som träningsform gjorde samma sak. Inte konstigt, när man cyklar utsätter man kroppen för påfrestningar utöver det vanliga på vissa områden.


Några tester senare blev jag en chamois cream "evangelist" och efter tusentals kilometer utan varken sår, infektioner eller skavsår kan jag lätt säga att alla som cyklar, oavsett hur mycket, borde använda (eller åtminstone testa) chamois cream!


Det är naturligtvis upp till var och en att avgöra om man behöver använda chamois cream när man cyklar eller inte. Vissa använder det till all sorts träning andra inte alls. Här presenterar jag några.


 


 

Testvinnaren blev en favorit redan vid första turen! 1. Effekt

Snabbverkande, utan komplikationer, applicera generöst! Jobbar "tyst" och effektivt, man märker bara komforten.

2. Långvarighet Ganska bra om man applicerar generöst både på sig själv och cykelbyxan.

Ta gärna med den lilla varianten i fickan om turen överstiger 100 km eller om du föredrar kunglig komfort under

alla turer.


3. Rester (Residue test)

Lämnar nästan obefintliga rester i

cykelbyxorna och i huden som fortsätter att må bra även efter träningsrundans slut.


4. Efteråt

Rumpräddaren bara verkar och verkar, luktar inte obehaglig och imponerar med en känsla av renhet och bekvämlighet. Den går bort enkelt och fint när man tvättar kläderna. Samma gäller i duschen. Enda nackdelen är att man måste tvätta händerna ordentligt efter appliceringen om man ska cykla utan handskar, annars glider man oavbrutet på hoodsen (styret) om det regnar eller om man svettas mycket. Det gör alla chamois cream också, men det var svårt att torka Medevis eftersom den innehåller flera ekologiska oljor. Å andra sidan ökar dessa fantastiska oljor användningsområden rejält! Här är en produkt till flera ändamål som fotvård, näring till torrhud, och lindrar även insektsbett!


Tips: Skaka den liten innan användning då blandas de fina oljorna på nytt och blir lika fräscha varje gång!


Medevi Chamois är både förebyggande och behandlande.


Har man missat att smörja någonstans så att problem uppstår hjälper den till att ta hand om problemen snabbare även när man smörjer efter cykelturen.


Eftersom den inte innehåller vatten svider den inte när man smörjer den på ansträngd hud där man missat att smörja innan cyklingen.


Det här gör även att den är extra effektiv vid flerdagarsetapper. Då smörjer man även efter målgång för att huden ska återhämta sig maximalt inför nästa dags etapp. Är det riktigt tuffa dagsetapper smörjer man flera gånger även mellan etapperna.

Innehållet av antibakteriell Tea Tree motverkar problem med hårsäcksinflammationer och andra vanliga problem vid intensivt cyklande.

100% ekologisk och tuber av bioplast dessutom. Medevis hemsida: Rumpräddaren

2. MUC-OFF LUXURY CHAMOIS CREAM

Andra placeringen fick ett märke som är mer känd för sina cykelvårdsprodukter än för sin relativt ny Chamois Cream. Muc-Off har lyckats stort här med! 1. Effekt

Muc-Off är inte så snabbverkande och kräver några uppvärmande trampsteg innan den sätter igång, men då höjs komforten direkt!


2. Långvarighet

Produkten varar länge, men här gäller också att applicera generöst med den och göra det på rätt ställena som sömnader, hela stoppningen på brallorna, och där man vet man brukar

få lite ont då och då. Produkten sprider sig bättre vid högre temperaturer och det är en bra egenskap då desto mer man cyklar desto bättre funkar den.

3. Rester (Residue test)

Muc-Off har en distinkt lukt som är behaglig och ren men går inte nödvändigtvis bort från kläderna vid första tvätten. En smaksak för vissa, dock nackdel för några.

Den lämnar inte några rester efter sig efter användning eller tvätt.

4. Efteråt Här fungerar inte Muc-Off lika bra som Medevi, då gäller det samma tumregler som för de andra chamois cream i testet: använd dem för träning, tvätta bort kort efteråt.


Tips: Muc Off är dyr, men har förmodligen de bästa antibakteriella egenskaper av alla i testen. På produktens hemsida har man även skrivit att hälso- och sjukvårdspersonal började använda den som handkräm. Leta efter bästa pris innan köp, det varierar en del från affär till affär. Muc Offs Hemsida: Luxury Chamois Cream



3. ELITE OZONE ENDURANCE

Det var svårt att ge Elite Ozone Endurance en tredje plats! Produkten fungerar mycket bra men kräver anpassning.


1. Effekten

Funkar på en gång, det märks också! Den ger en skön, lugn känsla som barnsalva. Likheterna slutar inte där.

2. Långvarighet

Var försiktig och medveten om var du applicerar den. Produkten varar länge

och sprider sig rätt så bra, dina cykel-byxor kan få en del obehagliga vita fläckar under turen om du använder för mycket av den.

Jag testade den under en 210 km tur till Dalarna och märkte att efter de första

110 km var jag tvungen att applicera generösa mängder på nytt för att ta mig till målet. 3. Rester (residue test) Elite är trög att få bort, luktar som Bepanthen Barnsalva, och lämnar en del rester efter sig. Den är "geggigt" och vill inte bort från byxorna även efter tvätten. Jag använde den nästan ett helt år men sedan gav jag upp. Det var svårt att hitta en bra kompromiss med den.


4. Efteråt Det var lite synd att jag inte orkade med besväret att ha rester och medicinlukten, för faktum är att Elite är bra för att användas även efter turen! Huden mår fantastiskt bra av den och jag har använt den även för övrig träning. Dock hittade jag gränsen till min anpassning. Bra produkter ska helst inte göra så mycket väsen av sig.


Tips: Använd vid extremt långa turer men tvätta dina kläder flera gånger om du ogillar lukten. Liksom Medevi använder Elite Arnica extrakt i sin formula, dock verkar Medevi bemästra det en aning bättre.


Elites hemsida: Elite Ozone



4. ASSOS CHAMOIS CRÈME

Assos har fått så många lovord i cykelmedia och bland elitcyklister att jag var tvungen att prova. Det blev nästan två år i dess sällskap och jag trodde att det var fel på mig för det blev också en del svordomar och sadelsår på vägen. 1. Effekten

Produkten börjar verka med en gång och poppar ur kurvan direkt! Det "brinner" lite, sedan normaliserar den sig... Men sedan svider det igen under turen och det slutar inte ens i duschen.

2. Långvarighet Minst valuta för pengarna i min åsikt. Burken är liten och ska man på långa turer måste man smörja in ordentliga mängder, vilket är ohållbar i längden för det brinner och svider... Jag var tvungen ha en mindre burk med produkten i bakfickan även på mindre cykelrundor.

3. Rester (residue test).

Assos luktar myntaktigt och lukten blir kvar ett tag men försvinner efter tvätten. Den kommer inte i närheten av Elite Endurance vad det gäller rester. Faktum är att den försvinner rätt så snabbt även under turen, vilket är en stor nackdel.

Den är en uppskattad produkt av många cyklister, så testa gärna.


4. Efteråt Här kommer elitcyklisterna som svär vid märket Assos att vilja ha ihjäl mig, men Assos Chamois Cream var ingen vidare upplevelse för mig trots mitt långa försök att vara sams med den. Jag fick sår efter nästan varenda längre tur oavsett mängden av produkten jag använde på mig. Dagar efter turerna sved det fortfarande och till slut övergav jag produkten helt. Ingenting för min hudtyp, men det kanske funkar för din? Assos hemsida: Assos Chamois Cream

5. Morgan Blue Soft


Nu kommer vi till kortaste testet av alla. När även säljaren på affären rekommenderar annat, börjar man ana oråd.


1. Effekt

Morgan Blue Soft kämpar för att funka, men sedan blir den som Rocky Balboa, efter en del hårda smäll vinner den fighten! Dock är lyckan kortvarig.


2. Långvarighet

Lyckan kommer, lyckan går, du förblir... Nej, det gör du inte Morgan Blue.

Det gäller att ta produkten med på turen oavsett längden och smörja sig så många gånger det krävs.

3. Rester (residue test)

Blöt, men den försvinner rätt så bra, lämnar inte rester efter sig.


4. Efteråt Eftersom den är blöt, känns blöt och luktar blöt, svider den åtminstone inte som Assos. Den blöta känslan försvinner under turen (tillsammans med produkten) eller beroende på mängden av produkten man hade på sig blir den kvar en liten stund. Ganska behaglig i varma dagar. Använd den om du är desperat och kan inte få tag i något annat.


Tips: Morgan Blue är uppskattad av tävlingscyklister just för de egenskaperna jag ogillade. Testa gärna. Cyclocross gänget gillar den, det gör du också kanske? Morgan Blues hemsida: Chamois Cream Lycka till med ditt val!



 

Testare: Ebbe Silva

Längd: 187cm

Vikt: 142 Kg


Underlag: Grus och Landsväg. Cyklar i testet: Pelago Stavanger Outback, Nishiki Allroad, Crescent Starren, Specialized Sequoia. Sadlar i testet: Brooks B17, Brooks C17, Specialized Phenom Comp, Specialized Avatar Gel Comp, TEC sport.


 

XL Biking arbetar för att öka social inklusion och integration av alla cyklister som känner sig bortglömda av cykelbranschen och cykelmedia.


Vår community i sociala medier vill normalisera bilden av en cyklist och välkomnar alla som vill vara med. I dagens Sverige mobbas man fortfarande för att vara överviktig och cykla, för att ha funktionskläder på sig, och diskrimineras i affärerna för att vara "tjej" eller "inga riktiga cyklister".


XL Biking vill bjuda cykelbranschen till samarbete och motverka dessa fördomar och informationsbrist genom att omforma cykelkulturen med att vara "aktiva med det positiva, inte militanta med det negativa".


Stöd gärna vårt arbete genom att handla i vår shop - Tusen tack! SHOP: XL Biking

0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page