top of page

Test - Cykelskor Triban RC 520

Cykelpryldjungeln slutar aldrig att överraska! Förr i tiden hade man sitt favorit par av Vans pÄ sig nÀr man körde sina BMX tricks och nÀr MTB blev ett faktum dög dem Àven till det!



En vacker dag pÄ 70-talet öppnade pappa en lÄda och visade sina nya dojor: ett par bruna tyska krom skor. Det var det finaste man kunde ha pÄ fötterna, och eftersom Brasiliens dÄvarande president var pÄ besök i delstaten Acre, en del av den vackra regnskogen, och pappa var turistbyrÄns chef i regionen, berÀttade han stolt att


det var de som skulle ta hand om hela presidentiella entourage - men mest var han stolt över sina fina bruna skor! Han pratade mer om dem Ă€n om presidenten, hur de hade tillverkats, hur exklusiva de var och att jag en dag skulle nog tjĂ€na ihop till ett likadant par! Åren gick och rĂ€tt som det var tjĂ€nade jag ihop till flera par skor som pappas, men köpte aldrig dem! Anledningen att inte göra det var att just som deras pris ökade, ökade ocksĂ„ kunskapen om skotillverkning - och Krom var absolut inte nĂ„got man ville ha med i sina skor, för det Ă€r ju giftig, cancerframkallande och miljöfarligt!


Fascinerande cykelskor


Trots besvikelsen fick jag med mig en kÀnsla för kvalité och förÀldrarna hjÀlpte till, mamma har Àven Àgt en klÀdbutik i garaget och jag designade t-shirts under första Ären pÄ högskolan. NÀr jag började cykla pÄ nytt blev jag fascinerad av de nya cykelskorna och bestÀmde mig att skaffa ett par, och efter nÄgra fall p.g.a. ovana med SPD systemet, började att uppskatta de Ànnu mer och köra med SPD skor Àven pÄ vintern. Det Àr mycket teknik som krÀvs för att göra bra cykelskor, allt frÄn material, ventilation, förslutning (kardborre, BOA, klickremmar, snöre), passformen, gummityp, kolfiber, glasfiber och sist men inte minst design och fashion mÄste inrÀknas och kombineras.



Allt inte problemfritt


Shimanos M089 Mountain Bike skor var mitt första par cykelskor och jag anser att de Àr utmÀrkta för nybörjare Àven nÀr det gÀller landsvÀgscykling. En av anledningarna Àr att det Àr lÀttare att ta loss foten frÄn pedalen med MTB skor. Sedan har dessa Àven extra utrymme i solan för att flytta klossen nÀrmare mitten av skorna, som i sin tur underlÀttar ytterligare att trampa under lÄnga turer. Sulan hjÀlper Àven att gÄ frÄn cykeln till caféet utan att ramla eller göra det berömda "Duck Walk" som förekommer med rena landsvÀgskor. Dock handlar bloggen om XL-cyklister och som representant av kategorin mÄste jag sÀga att Àven "wide" (bred) versionen av dessa skor verkar vara gjord för Hobbits, dÄ jag fick gÄ upp tvÄ storlekar för att de skulle passa. Det gick bra i början men detta gjorde att klossen satte antingen för lÄngt fram eller lÄngt bak, vilket mina knÀ blev inte sÄ förtjusta i. Jag hittade en bra kompromiss mellan problemet och sadelhöjden (som kan "förkorta" benen en aning) och hittade balansen mellan kontaktpunkterna. SÄ de blev #XLbikinggodkÀnd sÄ lÀnge man har smalare fötter eller Àr villig att kompromissa lite. Men sedan kom gravel hojarna och dessa förbaskade fina gravelskor...


Gravelbike + Gravelskor, sjÀlvklart?


Har du inte dreglat över ett par Dromarti Gravel skor Àr du inte mÀnsklig!

Cykleindustrin har varit duktig i sin marknadsföring av gravelbikes som en sorts cykel för att hÀrska över alla andra. Den kom som en trend men nu Àr det bevisat att gravel bikes Àr hÀr för att stanna! Vi pÄ XLbiking Àlskar dem och tar gÀrna en tur i skogens ljuva lugnet och frihet Àn pÄ tÀttrafikerade bilvÀgar - usch! Men, hÀrskar Àven gravel skor över alla andra skor?




PHAT TEST

SÄ jag köpte ett par TRIBAN RC 520 för att leta reda pÄ det och recensera för oss XL-biking lÀsare, det ökÀnda "Phat Test". Tanken Àr enkel: funkar de för mig som Xtra Large cyklist lÀr de funka Ànnu bÀttre till vanliga mÀnniskor. SkÀmt Äsido, först fick jag lÀmna tillbaka paret som kom, för att jag hade, förstÄs, bestÀllt tvÄ storlekar större Àn mina vardagsskor. Undrar om det nya paret skulle passa mina mega-wide fötter...



Personalen pÄ kundtjÀnsten hos Decathlon.se var trevlig, kunnig och villig att utföra alla mÀtningar jag bad de om, och rÀtt som det var visade sig att skorna var s.k. "true to size" vilket gjorde mig Ànnu mer nyfiken pÄ dem och ivrig att testa! Jag var lite skeptisk pÄ grund av priset, Àkta lÀder - sÄpass billigt? DÄ kom skorna! Wow, de Àr true to size och passar mina fötter Àven i bredden! Skosnören gör att jag kan anpassa passformen en aning och hitta balansen mellan komfort och funktion. Men, nu ska vi cykla!


Den sköna kÀnslan nÀr efter 60km man glömmer bort att skorna Àr nya.

VÀdret bjöd pÄ en rejÀl utmaning pÄ vÀgen frÄn VÀsterÄs till Strömsholms Slott. Motvind, damm rakt i ansiktet och förbannade bilister gjorde att jag lÀngtade till de mindre vÀgarna lÀngs slottet fort som bara den!


Det kÀnns alltid lika mÀktigt att cykla hit! SÄ mycket fint att uppleva pÄ cykeln i Sverige. Vilket fantastiskt land!

Skönt att kicka tillbaka lite och njuta av kaffet innan jag cyklade hemÄt. Hm, börjar att fatta poÀngen med en Randonneur vÀska...

Efter Strömholms blev det andra mindre turer och jag Àr faktist imponerad av hur bekvÀma dessa skor Àr! Jag fick hotspots och lite ont om fötterna med Shimano skorna och hade lÀrt mig att leva med det. Men TRIBAN skorna var mjuka dÀr det behövdes och styva (som i sulan) dit det behövdes mest. Jag testade att gÄ och trots att mönstret inte Àr sÄ grovt pÄ sulan gick det bra Àven pÄ blöt grÀs och grus. Kraft nÀr jag behövde det, komfort hela tiden - mycket skor för pengarna (Àn sÄ lÀnge). De fÄr stanna och "Phat Testas" vidare under cykelsÀsongen. Plötsligt glömde jag var i huset jag lÀmnade mina andra cykelskor och brydde mig inte om det! Tecken pÄ att jag gillar TRIBANs! SÄ, testa, pila, prata med din LBS, kompisarna, lÀs olika reviews i olika bloggar, sök pÄ YouTube, vÄga ta hem och skicka tillbaka. Gör det du behöver att göra men vÀlj cykelskor du Àr nöjd med bÄde utseendemÀssigt och funktionsmÀssigt. Komforten Àr visst viktigt och dÄliga skor kan stjÀla motivationen nÀr man cyklar! Funktionen ska hÄlla fötterna torra, samtidigt som skorna ska kunna andas lite, vara vÀl ventilerade och kunna anpassas efter dina turer. Just TRIBAN Àr inte sÄ vÀl ventilerade, men jag fÄr lita pÄ att lÀder som andas naturligt fÄr göra sitt under varma dagar. SÄklart saknar TRIBAN lite av finesserna befintliga i dyrare skor som BOA spÀnning, formbara innersulor, tejpade sömmar, Michelin gummi i sulorna och kolfiber, men det gÄr i princip inte att hitta lika bra lÀderskor i samma prisklass som RC 520 - bra jobbat Decathlon!


Hur kan man inte Àlska ett par klassiska 80-tals dojor?

"Fina oförglömliga Vans BMX skor har fÄtt en rejÀl utmaning"

Ride with pride! Hoppas vi ses lÀngs vÀgarna, grusvÀgar eller nÄgot mysigt kafé nÄgonstans! XLbiking - Heavy and rolling.

_________________________________ LĂ€nkar: TRIBAN RC 520 gravel, Shimano M089, Dromarti Gravel, Sigr.cc











0 kommentarer

Senaste inlÀgg

Visa alla
bottom of page